Re: Prescot?

Autor: Tomasz Potega (shadow_at_manta.univ.gda.pl)
Data: Fri 13 Feb 2004 - 09:11:15 MET

fv <fake_at_cybax.com> wrote:
> Czyli mamy taśmę produkcyjną. Jaki zysk ma z niej CPU ?

kazda osoba ma prostsze zadanie, a wiec moze je szybciej wykonywac.
i nie musi byc zbytnio wyksztalcona ;)

> Tzn. chodzą inspektorzy i przewidują: 'o! to znaczy się zaraz będzie
> chciał %EAX ? A to potem pewnie %ESP i ret' ? Głupio pytam bo nie wiem na
> czym polega przewidywanie.

raczej nie chodza, ale ich stanowiska sa umieszczone w pewnych miejscach
potoku.

> No nie od dziś wiadomo i pod karą grzywny nakazano coby nie uzależniać
> skoków od nieznanych danych itp. Co to ma z potokiem wspólnego ?

"nieznanych" gdy zestaw instrukcji rozpoczyna droge przez potok.
moze to byc do 30 instrukcji - kazda bedzie znajdowac sie na innym stopniu.
i teraz jest sytuacja:

cmp $2, %eax
je 0x08
jmp 0xe

gdy bedzie trzeba wykonac skok, wstepnie przetworzone w poczatkowych
stadiach potoku instrukcje trzeba z niego usunac, i zaczac od nowa
napelnianie potoku.

> Znaczy jak są czasem takie rysuneczki pokazujące dwa równoległe
> strumienie instrukcji "zjadane" przez CPU to to są te potoki ?
> (/me lame)

jesli procesor obsluguje dwa watki, lub ktos chce poszpanowac wykonaniem
spekulatywnym - tak to bedzie to ;)

> Ale ten.. skomplikowana architektura potoków i przewidywania egzekucji
> wymaga wysiłku od programistów i kompilatorów.

dlugie potoki - owszem, trzeba sie starac minimalizowac straty przy ich
wyproznianiu. predykcja ma tu pomagac.

> A krótkowzroczne brute-forsy AMD mogą mieć dziadowy kompilator, tak ?

potok to nie wszystko - gdzies tam pod jego koniec znajduje sie iles
jednostek wykonawczych, do ktorych trzeba wyslac "czarna robote". efektywny
ich przydzial tez wymaga mocnego kompilatora.

> Tzn. dedykowany pod Prescotta kompilator może zdziałać cuda dzięki tym
> długim potokom ?

moze zdzialac cuda usilajac zmniejszyc widoczne teraz uboczne skutki dlugich
potokow (patrz porownanie wydajnosci z nw).

> Jakbyś nie wypił to byś się nie rozgadał :) Gimmie more :>

laa, teraz to ja mam aftereffects ;)

pozdrawiam,
shadow