Re: AMD K6

Autor: Michal Bien (mbien_at_wywalto.uw.edu.pl)
Data: Sun 08 Feb 2004 - 16:06:51 MET

Kalik <paweltom_at_wp.pl> wrote:

> Ciciałbym pomóc koledze w znacznym przyspieszeniu jego peceta.
> Ma w tej chwili nast. konfigurację: AMD K6 525 MHz,

            Hmmm, raczej K6-2 [watpie by to bylo K6-III lub plusy].
Do tego 500 MHz podkrecone na 105 MHz.

> 192 MB SDRAM,

            Przydaloby sie co najmniej 256 MB bez wzgledu na zastosowania.
MAsz tam jeszcze jeden slot wolny bo plyta ma ich 3 a taka ilosc pamieci
wskazuje na 128+64 MB.

> płyta główna Epox MVP3G-5,

            IMO najlepsza plyta SS7. CPU to podkrecona

> katra ATI Rage Pro 128 (taka jest nazwa, ale to 128 to chyba nie oznacza,
> że ma 128 MB).

            ROTFL. Ma 16 albo 32 MB w zaleznosci od wersji.
A nazwa wywodzi sie od 128 bitowego ukladu graficznego - w tamtych czasach
to bylo cos i podkreslano to w nazwie - tak samo jak przy Rive128.

> Komputer był kupiony w 2000 r.
> Co można zrobić? Chodzi szczególnie o to, aby filmy DVD były
> odtwarzane płynnie i bez problemów.

            Jezeli chodzi o filmy w standardzie MPEG2 [DVD] - to lepszej
konfiguracji nie znajdziesz - Rage128 jako jedyny z ukladow tamtej
generacji wspiera MC i iDCT [oczywiscie tez skalowanie, interpolacje
i konwersje kolorow]. Jesli odtwarzacz potrafi wykorzystac mozliwosci karty
to uzycie CPU w czasie odtwarzania DVD powinno wynosci ~5% [tyle wynosilo u
mnie na poprawnie skonfigurowanym systemie, PowerDVD albo ATI DVD przy
zastosowaniu K6-2+ 550MHz. W PowerDVD musisz pamietac by w konfiguracji
koniecznie zaznaczyc akceleracje sprzetowa.
            Co do filmow w MPEG4 [DivX] to moze byc roznie. Te z nizszym bitrate
powinny byc odtwarzane opoprawnie, natomiast o wyzszym [dwu-trzyplytowe]
oraz zakodowane przy uzyciu nowych kodekow [DivX 5, XviD] ktore maja
wieksze wymagania co do mocy CPU niz stary DivX 3.11 moga byc spore
problemy pod windows nawet przy zastosowaniu najszybszego pakietu ffmpeg
[livavcodec]. W takiej sytuacji najlepszym rozwiazaniem jest stworzenie
plyty z filmowa minidystrybucjia za pomoca takie filmy na K6-2 ~500 nadal
doskonale sie odtwarzaja [i to bez framedropow]. Polecam np: Movix^2
- wygodniejszy od podstawowego Movix'a bo nie musisz kazdego filmu nagrwac
z minidystrybucja - wystarczy jedna plyta z ktorej odpalisz komputer i
mozesz ogladac dowolne divixy, DVD, sluchac MP3.

> No i może lepiej dzodziły gry.

            O nowych grach zapomnij. Bez zmiany architektury sie nie da, choc
nadal mozna bawic sie w starsze lub mniej wymagajace gry - np: strategie
turowe w stylu Europa Universalies II.

> Ja mu zasugerowałem, że chyba najlepiej wymienić kartę. A co wy na to?

            Blednie sugestia. To nic nie da - mozesz wstawic nie wiadomo jaka
karte a i tak bedize sie ona dsila na SS7. Swego czasu podmienialem w
podstawowym konfigu TNT2 na GF2Ti i o ile roznica w benchamrkach
syntetycznych byla to w realnych gierkach FPS wynosil dokladnie tyle samo
albo i czasem 1-2 FPS mniej. Po prostu CPU i magistrala pamieci [najwieksza
bolaczka SS7] dusi grafike.

Jesli mozna cos doradzic - dodaj troche pamieci i tyle. Karta graficzna
jest dobrze dobrana do tej konfiguracji, oferuje dobra jakosc a CPU tez
wiekszego sensu teraz zmieniac nie ma. Moglbys co prawda kupic K6-2+/K6-
III+ ale roznica bedize niewielka i w specyficznych zastosowaniach. Szkoda
pieniedzy - lepiej kupic z drugiej reki dobra plyte Na KT133A i Durona
~ 1 GHz [wydasz niewiele wiecej - za obie rzeczy ~150 zl] a roznica bedzie
bardzo duza - dodatkowo mozesz przelozyc pamiec.
A ten konfig pozecam zostawic do zadan do jakich nadal swietnie sie nadaje
- czyli biuro/siec i inne zadania niz gry i kodowanie wideo. Ten sprzet
ktory am siedzi to naprawde solidne komponenty. Nie ma sensu sprzedawacgo
za grosze.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien_at_mail.uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938