Re: LEDy

Autor: Gotfryd Smolik news (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 12:08:53 MET

On Thu, 5 Feb 2004, OKI wrote:

>+ witam
>+ co znaczy mcd -oznaczenie w diodach. zeby mocniej swieciła to ma byc wiecej
>+ czy mniej tego. spotkałem sie z 2000 i 5000mcd. które lepsze?

 Zależy co to znaczy "mocniej świeciła".
 Candela jest jednostką światłości a ta zapodaje w łopatologicznym
skrócie jak bardzo będzie oświetlony *oświetlany obszar*; dwa LEDy
pracujące z taką samą mocą świetlną lecz różniące się układem
optycznym (soczewką) tak że pierwszy "świeci" w kółko o dwa razy
mniejszym promieniu będą różniły się 4 razy światłością, ten
świecący w mniejsze kółko będzie miał "większy wynik" oczywiście :)

 Dla odmiany *lumen* - to jednostka ilości (strumienia) światła
wysyłanego (łącznie) przez źródło światła. Dwa LEDy świecące z tą
samą światłością lecz w kółka o 2-krotnie różniącym się promieniu
będą się różniły 4-krotnie strumieniem - ten oświetlający "tak
samo jasno" większe kółko oczywiście daje większy strumień :)

 Dla *zadanego koloru* światła strumień świetlny jest wprost
proporcjonalny do mocy światła.
 Dlatego jeśli interesuje cię *oświetlanie* czegokolwiek - to razej
interesuje cię strumień (a nie światłość) i podane przez ciebie
cd (mcd) nic nie mówią :)

FYI: próbowałem czas jakiś temu zwalczać temat.
 Moc świetlną bądź strumień podają (i to tylko dla wybranych
 linii) jedynie "lepsi" producenci LEDów (Kinbright dla przykładu),
 reszta woli chwalić się tym że ma lepsze soczewki ;>

 Krótkie szkolenie:
http://wiem.onet.pl/wiem/00a029.html
http://wiem.onet.pl/wiem/0074d7.html
http://wiem.onet.pl/wiem/00d3f0.html

 oraz:
http://ledmuseum.home.att.net/ledleft.htm

...a takoż - przegląd archiwów pl*.elektronika na hasło LED :) !

pozdrowienia, Gotfryd