Re: Jaki serwer kupic?

Autor: Dentarg (den_at_it64.com)
Data: Mon 19 Jan 2004 - 22:17:25 MET

On Mon, 19 Jan 2004 21:49:01 +0100, "Luke" <ktaki_at_op.pl> wrote:

>Witajcie,
>
>Wlasnie stanalem przed zadaniem updateu serwera. Ten stary zaczyna powoli
>juz niewydalac. Ma w sobie 2 x CPU (PIII - 400 MHZ + 1GB pamieci). Chcialbym
>zakupic serwerek, ktory wytrzyma przez najblizsze 2,3 lata.
2-3 lata, tego się nie da przewidzieć, jak zwiększysz łącze 3 razy,
bazę 5 krotnie i dodasz nowe usługi to każdy server powie dość :)

>Z tego co widze na rynku mysle o zakupie serwera:
>
>- Płyta główna Intel Clearwater SE7501CW2 (2xXeon533)
>- Procesor 2x Intel Xeon 2,6GHz 512KB, FSB533
>- Dysk 3x IBM/Hitachi Discovery II IC35L036XWDY10-0 36GB Ultra320, 68pin,
>10000RPM
>- Pamięć 2x Kingston 512MB 266MHz DDR ECC Registered CL2.5 DIMM
>- Kontroler Adaptec Ultra 320 SCSI RAID 2120S SGL
>- Obudowa Intel Hudson III SC5200 Chassis base model
Mam w robocie coś takiego:
Compaq Proliant ML 350
2X2GHz Xeon
1GB Ram
3*36GB U320 10k rpm z odpowiednim kontrolerem :).
Chodzi na tym niestety wingroza, ale takich maszyn mam kilka ... nie
do zajechania, potężne bazy Oracle, jakieś księgowości, itp czary z
mleka.

W tym powyższym podanym przez Ciebie konfigu tylko podsystem pamięci
wydaje się wąskim gardłem ... ale nie wiem czy produkują już jakieś
płyty serverowe ze wsparciem dla DDR333 czy DDR400 czy DualChanel ?
Jak produkują to bym zainwestował w szybsze rozwiązanie. Dyski U320
10k rpm są zabójczo szybkie ;).

>Mam jednak pare pytan.
>1. Czy tego typu konfiguracja sprzetu jest odpowiednia do funkcji serwera?
A w jakim stopniu obciążone są Twoje obecne maszyny ? Bo konfig jak
konfig, nada się do tego co piszesz i jeszcze paru innych rzeczy ;)

>2. Czy sprzet ten jest profesjonalnym, nie dowiem sie po zakupie ze nie
>dokonca sprawdzone sa te procki lub plyta?
Procki raczej sprawdzone, ale płyta to nie wiem :(, choć intelowskie
płyty serwerowe są "niezgorsze" :). Mam kilka w starszych maszynach
(P3) i są stabilne i wydajne.

>3. Jakie rodzaje dystrybucji linuxow + jadra moga obslugiwac tego typu
>sprzet (dwa procesory)?
Chyba wszystkie :), na pewno 2.4 działa, trzeba tylko skompilować z
SMP, u mnie działa jakiś starożytny SUSeł 7.

>4. Czy lepiej moze byloby sie zastanowic nad zastosowaniami Dell'a, Sun'a
>itd ?
Używam IBMów i Compaqów nie mogę narzekać, w Dellu mają najlepszy
serwis za to w Compaq nie bardzo, z tym że servery Compaq mi się nie
zepsuły ani razu ... w IBMach padły mi dyski (na szczeście w
mirrorach) i troche serwis się nie spisał :(. W Suna czy RSa bym się
nie pchał, mam pare takich maszyn i nie powiedziałbym, że są wydajne,
szczególnie jak patrzę ile kosztowały to wolałbym mieć za tą samą cenę
20 maszyn x86 ;).

>5. Moze zmielibyscie cos w konfiguracji powyzej? Wybralem szybkie dyski
>IBM'a specjalnie pod baze danych, wybralem takie procki specjalnie pod
>obsluge WWW, 2 procesory pod obsluge WWW + bazy danych, wybralem taka pamiec
>pod WWW.
Jak się da szybszą pamięć to bym to zmienił, ECC powinno zostać, jak
robią jakieś chipsety z szybszymi DDRami i DualChannel to bym
zainwestował o ile nie jest to droższe o 100% ... niestety nie mam
czasu śledzić rozwoju sprzetu serwerowego :(.

>6. Ciekaw jestem czy pojedynczy, nowy serwer bedzie bardziej wydajny niz te
>dwa wczesniejsze?
Tu może być różnie, te Xeony mają technologię HT, ale czy da się to
wykorzystać jakoś pod Linuxem to nie wiem, winda widzi u mnie 2 Xeony
jako 4 procki i w miare dzieli sobie zadania ;).

pzdr,
Dentarg

--
Moje CV online - http://dentarg.it64.com