Re: brzeczacy cooler

Autor: mishka (mishka_at_na.tlena.mi.wysylac.jakbyco)
Data: Mon 19 Jan 2004 - 09:56:06 MET

> Witam!
> W weekend kupilem wentylator Arctic Cooling CopperSilent. Po zalozeniu i
> wlaczeniu zasilania, cooler ten straszliwie brzeczy (zreszta z poprzednim
> bylo to samo). Gdy odkrecilem scianke obudowy, do ktorej przykrecona jest
> plyta glowna i polozylem obok kompa, brzeczenie ustalo. Co mogloby tu
> pomoc? Jakies podkladki wytlumiajace drgania? Ew. gdzie cos takiego mozna
> kupic? Moze trzeba wymienic bude, bo ta chodzi juz na wszystkie strony :)
> Bede wdzieczny za porady.

Nie Cooler brzęczy tylko właśnie ten element obudowy który odkręciłeś.

Znaczy działa to tak - cooler generuje jakieś drgania (a zawsze jakieś
będzie generował) - drgania przez sztywne połączenia przenoszą się na
płytę a potem na obudowę -> obudowa wpada w rezonans na częstotliwości
drgań takie jak generuj cooler.

Problem można rozwiązać tak:
1. zlikwidować sztywne połączenia zarówno wiatraka z z radiatorem, jak i
  panelu obudowy z obudową - jest to trudne ze względu na to że wszystko
musi się trzymać kupy i połączenia muszą mieś jakąś sztywność - nie
mniej zwykle gumowe podkładki wystarczają

2. zmienić własności rezonansowe danej blachy poprzez zmianę jej masy -
ja to wykonałem w ten sposób, że na wszystkich dużych powierzchniach
wewnątrz obudowy przykleiłem wykładzinę podłogową, wystarczy kawałek
niepotrzebnej wykładziny i dwustronna taśma klejąca - warto przylepić
wykładzinę tak aby przyklejona byłą całą powierzchnią do blachy.

Dodatkowo wykładzina tłumi hałas o wysokich częstotliwościach.

POlecam takie rozwiązanie - jest proste do wykonania a sprawdza się
bardzo dobrze.

mishka