Re: Odp: Czym wyciszac kompa

Autor: klard (klard_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 12 Jan 2004 - 01:27:41 MET

Dnia 01/12/2004 12:12 AM, Użytkownik schedar napisał:
> Najpierw sie zastanow co halasuje, pozniej to wyciagnij i zastap chlodzeniem
> wodnym, a jesli to cos to dysk to wymien na cichy i zrob mu obudowe z korka
> nie zapominajac rowniez o chlodzeniu wodnym dysku.
> Rzeczywiscie gotowy zestaw (4 bloki wodne, 2 pompki 16dB, chlodnica) jest w
> www.cpc.pl - nie widze alternatywy chldzenia HD bez wentylatorow

Hej,

Powoli, powoli. Na "sam przód" trzeba sie zdecydowac w co isc.
Woda czy powietrze.

Chlodzenie wodne: odradzam laikom. Niezbyt proste w montazu (zalezy
od modelu) i utrzymaniu. Jezeli czesto przestawiasz lub otwierasz
swojego kompa to wodne chlodzenie bedzie dla Ciebie duzym utrapieniem.
Poza tym woda niby tania jest jak sie patrzy na "cudowne" zestawy firmy
CPC ale jak trzeba zaczac wyciszac reszte to koszty zaczynaja rosnac.
W tanich zestawach pompki wcale nie sa takie ciche. Te naprawde ciche
tanie nie sa.

Chlodzenie powietrzem: latwiejsze w montazu, komp pozostaje bardziej
mobilny ale bardzo ciche wentyle tanie nie sa chociaz .... Mowi sie
ze najcichszy wentyl na rynku to PAPST 8412ngl (1500 obr/min 12dB)
ale dzisiaj na gieldzie widzialem wentyle po 25 PLN za sztuke i mialy
10 dB. Firmy nie pamietam. Papst niestety jest drogi (ok. 70 PLN).

Papsta w calkowicie cichym pomieszczeniu nie sposob uslyczec.
Slychac tylko bardzo delikatny szum powietrza. Nic wiecej.

Co ja zrobilem w swoim kompie. W zasilaczu wymienilem wentyl na cichego
papsta (teraz pewnie wzialbym to cacko z gieldy i byloby 3x taniej).

Z procka wywalilem glosnego CoolMastera i zalozylem papsta. Temperatura
na procku mam teraz 43 stopnie idle i 47 stress. Wielu na liscie
pewnie bedzie grymasic ale moj procek ma temperature maksymalna 85
stopni wiec luz. Poza tym z czegos trzeba zrezygnowac.

Na grafike dalem bezwentylatorowy modul chlodzacy Zalmana za 120 PLN
a na kosci pamieci przykleilem male sprytne radiatorki za 30 PLN.
Jak masz wypasiona karte (GF FX 5600 i wyzej lub Radeon 9800 i wyzej)
to trzeba dac na ten modul kolejny cichy wentyl.

Obudowe wyciszylem specjalna gabka dzwiekochlonna (moze byc korek).

Jak by sie dobrze postarac to z tymi tanimi wentylatorami koszt
wyciszenia kompa wyniesie:

3 x wentyl 80 mm 10 dB = 3 x 25 = 75 PLN
Radiatory aluminiowe lub miedziane na kosci pamieci
na karcie graficznej (w zestawie jest 8 szt.) = 35 PLN
Bezglosny modul chlodzacy Zalmana na grafike = 120 PLN
Gąbka lub korek do wyciszania obudowy: 15-30 PLN

Zestaw najskromniejszy.

Do tego w zaleznosci od zasobnosci portfela mozna dodawac
rozne szczegoly lub bajery: gumowe kolki dystansujace,
podkladki kauczukowe pod wentyl na procku i pod zasialcz,
modul antywibracyjny do HDD, itd. (www.4max.pl)

Ja odzalowalem i kupilem jeszcze Cool Master Aero Gate II
i teraz mierze temperature gdzie chce reguluje wentyle jak chce
a kompa prawie nie slychac.

Wlozenie do obudowy kompa trzech wentyli 80 mm 10-12 dB
spowoduje spory ruch powietrza a slychac tego nie bedzie
prawie w ogole.

pozdr,

klard

Barton 2500/Asus A7N8X Deluxe/GF Ti4200 128MB VIVO/2x256MB RAM
Caviar 80GB 7200