Re: kwestia wyciszania wentyli zamianą kabli

Autor: Sniper (sniper10000_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 07 Jan 2004 - 18:12:45 MET

Użytkownik "Witiia" napisał:

> Czytałem, że najprostszym sposobem jest zamiana kabli "masa" na
5V.

Sposób może i prosty, ale nie zawsze jest bezpieczny dla komputera.

> Zastanawiam się, dlaczego nie można zamienić po prostu kabla 12V
> na 5V? W ten sposób unikniemy możliwości uszkodzenia kompa w
> razie awarii wentylatora. Czy 5V to jest za małe napięcie aby
> wiatrak ruszył?

Większość wentyli 8 cm (a czasami i większych) przy takim napięciu
powinna bez problemu wystartować. Niestety, nie zawsze efekt ich
działania jest skuteczny, bo o ile cicho pracują to powietrza
pompują tyle co kot napłakał. Wszystko zależy od konkretnego
modelu.

Poczytaj tutaj:
http://www.bit-tech.net/article/
Masz tam parę ciekawych pomysłów na spowolnienie wentylatorów.
Osobiście polecam FanMate1 (15 zł), albo NoiseKillera (ok. 25 zł) z
allegro. Jak masz ochotę się bawić, to podam ci, jak samodzielnie
zrobić FanMate'a. Ostrzegam, że wyjdzie drożej niż w sklepie ;)

--
                        Pozdrawiam, Sniper