Re: 2 MB Cache czy 8 MB??

Autor: Marcin Wojtczuk (we-steal-from-artists_at_riaa.com)
Data: Wed 17 Dec 2003 - 16:03:48 MET

Radoslaw Sokol claimed:

> Największy problem jest z kolejkowaniem poleceń.

A, to ja coś pokręciłem - o to mi chodziło.

> Standard ATA
> przewiduje chyba sekwencyjną realizację poleceń w kolejności
> zgłoszeń i kolejkowanie może mieć bardzo ograniczony zakres
> -- kończący się w zasadzie tylko jakąś prostą optymalizacją
> wykonywanych operacji. Nie wiem, czy jakiś dysk ATA takie
> optymalizacje (choćby zmianę kolejności zapisów w zależności
> od położenia głowicy) przeprowadza.

Queueing is the process of sending multiple commands to a single device,
without waiting for prior commands to finish. This increases
performance and reduces latency. There are three types of queueing in
the ATA world:

1) "legacy TCQ" -- some PATA devices support this. Just ignore it,
it's going away.

2) "host-based TCQ" -- the host controller supports a queue of drive
commands, whether or not the drive supports it.

3) "Native Command Queueing" -- both host and drive cooperate in the
queueing and execution of drive commands. This should provide the
highest performance and lowest latency of all three options.

(Jeff Garzik : http://kerneltrap.org/node/view/1787)

_Ale_ to musi być wspierane z systemu operacyjnego.

Sam cache dysku może zapodać coś co przed chwilą czytał albo zapisać coś co
przed chwilą zapisał. Względnie zadziałać jak bufor wewnętrzny, ale nie wiem
czy tak działa, bo zagrażałoby to bezpieczeństwu danych. Mylę się ?

--
              Marcin Wojtczuk
     [ http://www.stringi.com/viper/ ]