Re: ciekawostka przyrodnicza

Autor: exbros (exbros_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 16 Dec 2003 - 23:45:32 MET

Użytkownik "Dariusz Kozlowski" <kozdar_at_poczta.fm> napisał w wiadomości
> Jestem dumnym posiadaczem dosyć wiekowego ale do tej pory spisującego
> się bez zarzutów kompa. Mój zestaw to
> Plyta główna Acorp 6bx67 z chipsetem 440BX
> Procesor Celeron 333, RAM 224, grafika Riva TNT2, HDD 6 GB - 2partycje
> po 3 GB.
> Komp chodził bezproblemowo pod Win 95, 98, 2000 i Xp oraz Linux do
> momentu gdzy wymieniłem procka na Pentium III 500 Mzh.
> Pod Win 98 jest wszystko w porządku, ale podczas instalacji Win 2000 lub
> XP komp totalnie się zawiesza. Raz udało mi się zainstalować XP ale
> [...]
98.

Głowy nie dam, ale jestem przekonany że to wszystko przez układy pamięci...
Gdy miałeś Celerona (FSB 66MHz) pamięć prawdopodobnie działała z
częstotliwością 66MHz (lub 100 jeśli miałeś w BIOSie opcję taktowania
pamięci "+33MHz" i jej używałeś), natomiast teraz przy FSB 100 pamięć jest
taktowana częstotliwością 100MHz (lub 133) i się nie wyrabia.
Skoro piszesz, że przy zjechanych ustawieniach XP "prawie działał"
("domyślam się", że przy 375MHz - FSB wynosiło 75MHz) wygląda na to, iż
faktycznie masz zaznaczone "+33MHz" i przy 108MHZ pamięć "prawie" się
wyrabiała...
Windows 2k oraz XP są bardzo czułe na błędy pamięci zwłaszcza w czasie
instalacji - często korzystam z tej cechy podkręcając systemy (hardware
;-)) -> instaluję Windę na podkręconych ustawieniach i jeśli setup pójdzie
bez najmniejszych problemów to prawdopodobieństwo że system będzie działał
stabilnie są spore... choć czasami wiesza się kilka minut po starcie.
   exbros