Corsair XMS3700 vs. OCZ EL DDR PC-3700 GOLD (długie)

Autor: Kolu (koluWYTNIJ_at_TOwp.pl)
Data: Tue 16 Dec 2003 - 02:33:09 MET

Hej!

Natrafiłem na dosyć ciekawy artykuł na
http://www.abxzone.com/reviews.php?op=showcontent&id=15

Z tematu postu domyślacie się juz, że chodzi o benchmark pamięci
wymienionych marek.
Pewnie część z Was już czytała, bo ów art. nie jest pierwszej świeżosci,
ale ja po jego lekturze mam parę wątpliwości, a skoro tak to najwłaściwszym
miejscem, aby je rozwikłać wydaję się być...

Testowane są moduły 2x256 MB PC-3700 w trybie Dual Channel. Pierwotnym
założeniem autora art., było porównanie pamieci przy obsadzeniu wszystkich
banków na MoBo (4x256), ale w takim zestawieniu kosci Corsair'a wyrzuciły
byki. Dlatego test ostał się w konfiguracji 2x256. Z reszta nie o tym
chciałem.

Zastanowilo mnie mianowicie to stwierdzenie recenzenta:
"Even though the Corsair modules have chips on either side of the module
they are in fact NOT truly double sided. This is MOST important as they act
like single sided modules and bandwidth is greatly reduced."

Nasuwa sie pytanie. Jak sprawdzic ową prawdziwą obustronnosc modułow?

Na zdjeciach z programu Memtest86 (zostal zastosowany do przeprowadzenia
pierwszych benchamarków przez autora), wyraznie widac przewagę pamięci marki
OCZ nad konkurentem. Komentując tak otrzymane wyniki, autor płodzi taką oto
wiązankę, której ostatniego wersu nie mogę, niestety, zrozumieć (a wydaje
sie on byc niezmiernie istotny dla przyszlego nabywcy takiego, jak ja):
"Notice the HUGE difference in bandwidth available, the OCZ wipes the floor
here with the Corsair due mainly to the fact the Corsair modules are in fact
single sided. This is something you MUST take into consideration when buying
RAM for i865/i875. If you are using an 800MHz FSB CPU the fastest
configuration is 4 double sided modules with 4 single and 2 double coming in
second."

... jak mam rozumieć te czwórki i dwójki? Jak powinien wyglądac opis takiego
modułu
pamięci, aby w sklepie nie było żadnych wątpliwosci, co sie kupuje, a więc
czego się po tym spodziewać?

Ostatnia już kwestia. Na samym początku tego art. zaintrygowała mnie
nomenklatura określająca budowę pojedynczego modułu.
Cytuję:
"They are also double sided with 4 chips per side (8x32), whereas the OCZ EL
DDR PC-3700 GOLD is doubled sided with 8 chips per side (16x16)."

Jak to się, nie wiem, liczy, sprawdza owe 8x32 w przyp. Corsair'a, czy tez
16x16 dla OCZ'a. Jakie to ma w ogóle znaczenie? Wiem jedynie to, że mnoząc
te liczby przez siebie otrzymujemy pojemnosc modułu, ale czemu akurat taki
stosunek liczb?

Mam nadzieję, że napisalem to w miarę zrozumiale, jak na inzyniera było
mozna :)
Mam nadzieję, ze pomozecie mi jakoś wybrnąc obronną ręką z tych zawiłosci
DIMMowych.

Pozdr.,
Przem