Re: do specjalistów od dysków twardych

Autor: Sniper (sniper10000_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 08 Dec 2003 - 10:56:55 MET

Użytkownik ".: Grzegorz" napisał:

> mam nowy dysk twardy i pewien program [...] wykazuje zmiany
> tego parametru z ostrzeżeniem, że 18 grudnia, czyli na
> kilkanaście dni wystąpi tzw. T.E.C.

Patrz na to z przymrużeniem oka. Mam w kompie kilka dysków i od paru lat co
kilkanaście minut dostaję komunikaty o zmianie wielu różnych parametrów.
Przybliżony czas awarii, określany jako T.E.C. wypada czasami tego samego
dnia, a dyski jakoś pracują. Niestety, S.M.A.R.T. jest tak niedoskonałym
systemem, że w zasadzie niczemu nie służy. Albo został fatalnie
udokumentowany, przez co programy monitorujące tylko straszą użytkowników,
albo skopano go już na etapie projektowania. Jeśli chodzi o SEEK TIME
PERFORMANCE, to mam dwa dyski, które wykazują zmianę tego parametru
regularnie co 5 minut o kilkadziesiąt pkt.

Pomyśl o programie HDD Health (http://www.panterasoft.com/). Jest trochę
bardziej zaawansowany, bo oprócz bezdusznego wykazywania zmian parametrów
S.M.A.R.T. potrafi też zinterpretować kilka z nich. I tak, np. w zakładce
Extended Info możesz odczytać ile masz już przealokowanych sektorów (czyli
tych, które "padły" i zostały zastąpione sprawnymi z puli sektorów
zapasowych), ile wystąpiło błędów CRC, błędów zapisu, jak długo pracuje już
ten dysk, itp. Najciekawsze jest to, że soft jest za free.

--
Pozdrawiam,
Sniper