Re: VIRUS i SPAM - nie podawaj adresu emial!!!

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Wed 03 Dec 2003 - 13:38:17 MET

Hi,

GB wrote:

> Mozna spytac co masz na mysli? Filtry anstyspamowe w programach
> pocztowych...? Zakladnie kont na zabezpieczonych serwerach...?

1) Stosowanie bezpiecznego programu pocztowego (Bat, Netscape
   Messenger, Mozilla Mail, Mozilla Thunderbird, Evolution)
   by nie stać się siedliskiem automatycznie rozsyłającego się
   wirusa.

2) Filtr antyspamowy/antywirusowy albo w programie pocztowym,
   albo -- co jest o niebo lepsze -- na serwerze pocztowym.

Mój serwer sam filtruje pocztę według moich reguł, podejrzane
wiadomości odrzucając od razu albo tylko usuwając ze skrzynki
do tymczasowego składu. Dzięki temu dostaję większą dawkę
spamu (np. 2, 3 wiadomości na dobę) tylko wtedy, gdy zaczyna
szaleć jakiś nowy wirus lub automat spamujący. Wystarczy jednak,
że wprowadzę nowy wzorzec i już dawka spada do 2, 3 wiadomości
na tydzień (filtry wyłapują do 20-30 wiadomości dziennie czasem).
Czasem nie muszę nawet tworzyć nowej reguły, bo wiele wirusów
powiela ten sam błąd (np. wysyłają załącznik typu .exe lub .pif).

> Wlasnie dlatego w ogole nie podaje swojego adresu (chyba ze akurat jest taka
> potrzeba). Zgodnie z zasada "lepiej zabezpieczac niz leczyc".

Problem jednak w tym, że brak adresu w ogóle w zasadzie uniemoż-
liwia kontakt pocztowy z daną osobą, gdyby chcieć coś dogady-
wać już nie na forum publicznym (jest czasem taka potrzeba),
zaś zniekształcenie adresu -- też nieco utrudniające kontakt --
nie jest z kolei dobrym zabezpieczeniem.

Generalnie IMHO przyszłość leży w prawnym zwalczaniu spamerów
i zabezpieczaniu się przed resztką spamu oraz wirusami (nikt
mi nie wmówi, że wirusy się da prawnie wyplenić) odpowiednimi
filtrami na serwerach pocztowych (pewnie dysponujących już
wtedy lepszymi metodami autoryzacji użytkowników). Wtedy już
nie trzeba będzie nawet zniekształcać adresu pocztowego :)

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |