Re: thorton czy thoroughbred?

Autor: MiW (miw_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 24 Nov 2003 - 20:40:56 MET

> Po prostu o ile Barton i Thoroughbred mają cache L2 np. ośmio-
> krotnie asocjacyjny (*) (trudno prawdę mówiąc przetłumaczyć
> ten termin; chodzi mi o '8-way associative'),

Bardzo latwo :) 8-sciezkowa asocjacja :)

> to Thoroughbred już tylko czterokrotnie.

OK.

> Może zatem odwzorować w swoim cache
> cztery duże obszary, zamiast -- jak Thoroughbred -- osiem
> małych (czy też jak Barton -- osiem dużych).

Zonk...

Cache nie odwzorowuje duzych obszarow, tylko tzw. linie (nieduze... raczej
nie wieksze niz 128B).
Problem w tym, ze dla odwzorowania asocjacyjnego do kazdej linii musi byc
przydzielony identyfikator (czyli adres), ktory umiejscowi ja w konkretnym
miejscu w cache'u (czyli dana linia z RAMu za kazdym razem sciagana bedzie w
dokladnie to samo miejsce cache'a).
Jednak, ze nie zapisuje sie calego 'adresu' linii, tylko czesc (konkretnie
bodaj 'adres' na stronie), to zdarza sie, ze kilka roznych linii o tym samym
'adresie' (z roznych stron) stara sie wyladowac w cache'u. Wtedy pomaga
'asocjacja wielosciezkowa', gdzie kolejne 'sciezki' to po prostu miejsce,
gdzie te wlasnie strony sa przechowywane.

Wniosek ? Dla tej samej wielkosci cache'a przy odczycie duzych blokow lepsza
jest pamiec o mniejszej ilosci sciezek, gdyz jest duzo mniej kolizji (tak
sie nazywa w/w sytuacja). Natomiast przy korzystaniu z wielu rzeczy naraz na
pewno wiecej sciezek cache'a bedzie sie lepiej sprawdzalo.

Oczywiscie w/w wniosek jest dosyc abstrakcyjny w swietle dzisiejszych
wielkosci aplikacji i danych, gdyz te 'duze bloki pamieci' maja po 32-64kB
:)))

W praktyce:
256kB cache 4-sciezkowego to 4 obszary po 64kB cache wlasciwego, gdzie
sciezki 1-3 sa wykorzystywane w razie koniecznosci
256kB cache 8-sciezkowego to 8 obszarow po 32kB cache wlasciwego, gdzie
sciezki 1-7 sa wykorzystywane w razie koniecznosci

I wlasnie dlatego pisalem, ze sam nie wiem, co jest lepsze ;-P

Oczywiscie wybor miedzy 256kB 4-way, a 512kB 8-way jest jasny :)))

--
pzdr.
MiW