Re: Skaner ma wade wzroku...

Autor: peterphk (peterphk.no-fq.spam_at_wp.pl)
Data: Sat 22 Nov 2003 - 20:47:13 MET

> Sorki za niescislosc. A wiec skanuje glownie zdjecia (papier typu glass)
> formatu do 21x15 cm. Ustawiam 600 DPI (sprawdzalem tez 1200), glebia
koloru
> 48bit, Scan Quality ustawione na best quality. Chce to naswietlic na labie
> cyfrowym w jakims laboratorium bez powiekszania formatu. Monitor
> skalibrowany, rozdzielczosc 1024x768. Efekt skanowania jest zawsze ten sam
,
> tzn. ostrosc jest niezadawalajaca. Moj system to WinXP, do tego ScanWizard
5
> puszczony w Photoshopie 7.

No to widze, ze uzywasz takich samych ustawien jak ja ... jesli chodzi o
ostrosc to przy 600dpi bardzo wiele juz zalezy od samej odbitki. Zdarzylem
sie o tym przekonac jak dalem do kilku bardziej znanych zakladow foto ...
wiekszosc z nich robila odbitki dla ludzi "o bardzo niskich wymaganiach". Po
zeskanowaniu ostrosc byla totalnie lipna ...
Kiedys z ciekawosci poszedlem do "starego dobrego" fotografa i jak sie
okazalo od niego nagle zdjecia zaczely nabierac ostrosci po zeskanowaniu.
Przewaznie odbitki robilem w 10x15 wiec na samym zdjeciu nie bylo widac, ze
jest nieostre ... wszystko wylazilo dopiero po zeskanowaniu.

I na zakonczenie jakies wnioski:) Albo trafil sie Tobie jakis slabszy
egzemplarz albo uzywasz amatorskiego skanera do profesjonalnej obrobki
foto:) Nie jest on doskonaly, ale za ta cene na pewno bys nie kupil
lepszego.
I teraz dla porownania wyslij mi (z adresu wywal no-fq.spam) ta
dwudziestozlotowke zeskanowana w 600dpi, 48bit, bez korekcji. Skompresuj do
jpeg przy jakosci ustawionej na 10 (progressive). Powinno to zajmowac cos
kolo 1,75MB.

BTW: zapomnialem dodac, ze zdjecie bez korekcji nie nadaje sie do niczego:)
Praktycznie w kazdym skanerze jest ono poprawiane przez software a tutaj
masz mozliwosc wylaczenia tego, co nie znaczy, ze ma ono wygladac super ...
trzeba je pozniej obrobic pod photoshop'em (uzyj np. funkcji "unsharp mask"
ustawionej na 165%).