Re: skanowanie starych zdjec

Autor: Lukasz Goralczyk (liku_at_ciapek.uci.agh.edu.pl)
Data: Thu 20 Nov 2003 - 15:49:13 MET


Miiiixxo <mixxos_at_anty-antywp.pl> wrote:
> Lukasz Goralczyk napisał(a):
>> znaczenie czy jest rowny podzial (chodzi o parzysta liczbe
>> pikseli?)
>
> tak mniej wiecej wlasnie o to
> prosze sobie pomniejszyc - gdy jeszcze jakosc nie jest taka super
> -i porownac przy powiekszeniu z orginalem
> a najlepiej na fotografiach np. 8 bitowych (przejscie dwuch kolorow)

Nie do konca Cie rozumiem, bo byc moze mowimy o 2 roznych rzeczach. Ja mam
na mysli: mamy obraz RGB 8 bitow na kolor o rozmiarach 1000x1000 punktow,
pomniejszamy go do rozmiaru 500x500. To w jaki sposob to zrobimy bedzie
wplywalo na jakosc (jesli za wzorzec przyjmiemy oryginalny obrazek 500x500,
nie decymowany (zmniejszany)), da sie to tak zrobic ze obrazki beda niemalze
nie do odroznienia.
Test wykonalem na banknocie 50 zlotowym i tam bylo widac roznice a to ze
wzgledu na duza kontrastowosc wzorow. Efekt wyostzenia spowodowal ze obrazki
(o ktorych wczesniej pisalem) byly niemalze nie do odroznienia.

>> Stare to jakie? Czy w dziedzinie skanerow nastapila jakas
>> szczegolna rewolucja?
>
> rewolucja - chyba nie -raczej ewolucja :)

Siegam pamiecia wstecz i w elementach urzywanych do budowy skanerow mogly
sie zmienic tylko przetworniki AC i procesory obslugujace skaner - a to
wplywa tylko na szybkosc a nie na jakosc skanowania (przetworniki moga byc
nieco lepsze pod pewnymi wzgledami ale to nie wplywa w zauwazalny sposob na
obraz). Optyka i elementy swiatloczule nie wiele sie zmienily.

> W zastosowaniach amatorskich wystarczy zeby
>> kolory byly "na oko" podobne.
>
> na oko to dla jednego kolor czerwony jest czerwonym a dla innego np
> rozowym - w tych starych czesto kolory sa wyblakle, slabo nasycone tyle
> powiem

Chodzi mi o to ze jak ktos zobaczy skan to nie bedzie zadawal pytan w stylu:
"Dlaczego to ma takie brzydkie kolory?", pomijam tutaj wszystkie aspekty
tego jak kolory sa odwzorowywane przez skaner, monitor, urzadzenie
drukujace.

>> O tym ze skaner skanuje gorzej w
>> wyzszych rozdzielczosciach to pierwsze slysze. Czy mozesz mi podac
>> jakies racjonalne uzasadnienie tego albo artykul gdzie to
>> wyczytales?
>
> chocby dlatego ze musi z wieksza dokladnoscia przesuwac sie "wozek" z
> elementem swiatloczulym -dokladnych szczegolow budowy skanera nie znam
> ale ja to widze naocznie -poprostu im mniejsze piksele tym gorsze
> odwzorowanie

Wozek zawsze sie porusza z najwieksza mozliwa dokladnoscia tylko ze raz
szybciej, raz wolniej, do przesuwania wozka/karetki uzywany jest silnik
krokowy, bo tylko tak da sie precyzyjnie odmierzac zadana ogleglosc
(silnikowi krokowemu mozna kazac sie obrocic o zadany kat, co sie przeklada
w jakis sposob na droge karetki).
Byc moze powod zlej jakosci w wysokiej rozdzielczosci lezy gdzie indziej, ja
takowego nie znajduje (w praktyce tez sobie nie przypominam, nie mialem do
czynienie ze zbyt wieloma skanerami).

>>>> Jesli pracujesz ze zdjeciami w takiej rozdzielczosci wazne jest
>>>> zebys mial duzo pamieci operacyjnej, 64, 128 MB powinno byc
>>> to jest duzo :)
>> Sugerujesz ze kolega, albo przecietny uzytkownik nie ma tyle
>> pamieci w swoim komputerze? Powolam sie na wyniki ankiety z
>> magazynu CHIP, ponizej 64MB pamieci ma 0,7% ankietowanych.
>> Nie zyjemy w czasach 386 zeby oszczedzac na jakosci, pamieci czy
>> mocy procesora.
>
> wybacz zgubilem tutaj znak zapytania -w grafice duzo to jest w
> granicach 700-1024 MB i wiecej oczywiscie zalezy na czym sie pracuje -
> (i troche to okreslenie ze duzo to mnie rozsmieszylo) ale im wiecej tym
> na pewno lepiej

Piszac to mialem na mysli ze trzeba duzo pamieci i ze 64, 128 powinno byc
wystarczajace ("64, 128 MB powinno byc dobrze").
Moze powinienem zamiast "," wstawic ";" co byloby dla Ciebie (i moze innych
tez) bardziej zrozumiale.

>> S3, Tsengi (w wyzszych rozdzielczosciach) i inne nienajnowsze
>> karty; kolega postujacy zapytal o to czy karta graficzna moze miec
>> wplyw - odpisalem najprosciej jak sie da - na jakosc samego
>> zdjecia nie ma, na komfort
>>(=>szybkosc) _moze_ miec.
>> To nieprawda ze grafika 2d zajmuje sie tylko procesor, duzo zadan
>> (linie, fonty, i inne) przejmuje karta. Kiedys nie wszystkie karty
>> mialy akcelerowana (w pelni) grafike 2d.
>
> ale to sa starocie (tak jak pisalem) - przy takich kartach to nawet nie
> warto probowac cokolwiek z grafika - z cala pewnoscia nie wyswietlaja
> nawet pelnej palety barw
> ale takie juz nawet przy kilku - kilkunastu MB to juz sobie w miare
> poradza

Moze przypomne, kolega pytal o to _czy_ (slaba) karta graficzna ma znaczenie
w takim wypadku, wiec odpowiedzialem ze nie ma wplywu na jakosc ale moze
miec wplyw na szybkosc pracy (nie ma sensu sie spierac o to jaki ma wplyw bo
nie wiemy o jakiej karcie mowa).

[ciach]
> pl.comp... chyba nie jest o fotografii i grafice komputerowej?

Ale jest o skanerach, pamieciach i komputerach :)

-- 
Lukasz
http://student.uci.agh.edu.pl/~liku


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 11:42:24 MET DST