Pozycja pracy HDD

Autor: Marek Michalkiewicz (marekm_at_amelek.gda.pl)
Data: Thu 20 Nov 2003 - 11:53:18 MET

W instrukcji montażu dysku (Barracuda 5400.1 - ST340015A) jest napisane:

"You can mount the drive in any orientation, but we recommend mounting
with the circuit board down."

Czyli niby dysk może pracować w dowolnej pozycji, ale zalecają jednak
pozycję poziomą - tak, jak są montowane dyski w większości komputerów.

Czy przy ustawieniu w płaszczyźnie pionowej mogę spodziewać się jakichś
problemów, np. zmniejszenia trwałości dysku? Jest to serwer (praca
ciągła) z dwoma takimi dyskami (RAID 1), w małej obudowie "slim" którą
można postawić poziomo lub pionowo - ze względu na zajmowane miejsce,
bardziej by mi pasowało ustawienie pionowe. Z drugiej strony, dobrze
byłoby gdyby to popracowało kilka lat bez awarii.

Przypuszczam, że może tutaj chodzić o trwałość łożysk (boczny nacisk),
ale w tych dyskach są łożyska olejowe - czy mogą się bardziej zużywać?
W ogóle czy ktoś ma jakieś doświadczenia z awaryjnością tych dysków?

Marek