Re: Czym wyciszyć?

Autor: MatEoR (mateor_at_o2.pl)
Data: Sun 09 Nov 2003 - 10:53:08 MET

Temat rzeka :-) Ale jeśli chodzi Ci wyłącznie o hałas generowany przez
wentylator
na procesorze to masz według mnie dwie możliwości. Pierwszą z nich jest
wymiana
boxowego (?) Wentylatora na coś lepszej klasy jak np. Zalman CNPS7000, choć
to niestety wydatek rzędu przynajmniej 200 zł i nie w każdej obudowie się
mieści!
Z tańszych - niezłe są moim zdaniem, np. wentylatory Arctic`a, a ceny
znacznie
lżejsze dla portfela... (np. Copper Silent 2TC)

Można też zmniejszyć liczbę obrotów wentylatora, poprzez regulacje napięcia
do
niego doprowadzanego za pomocą jakiegoś fan mate`a. Jednak ostrożnie, bo
nowe
grzejniki typu athlona potrzebują jednak znacznej wydajności w odprowadzaniu
ciepła.

Ważne jest też, aby "nie dmuchać na zimne", czyli możesz dostosować
intensywność
cyrkulacji powietrza w obudowie (czy na procesorze) w zależności od
aktualnego
wykorzystania - temperatury. Wentylatory Arctic`a posiadają czujnik
temperatury,
a ilość ich obrotów kształtuje się gdzieś między 1400-2200 w zależności od
temp.
radiatora. To według mnie niezłe rozwiązanie.

Z kolei, jeśli tak jak mówisz interesuje Cię jedynie wyciszenie obudowy, to
masz
do dyspozycji szereg mat wygłuszających np. noiseblockera. wymyślonych
specjalnie
pod kontem tego zastosowania. Jednak są dość drogie. Domowym sposobem dobre
rezultaty daje już wyłożenie obudowy od środka 3 matami korkowymi. (góra,
boki)
Usztywnia to ściany obudowy (redukując drgania) oraz tłumi część wyższych
częstotliwości.(oczywiście otwory służące do recyrkulacji powietrza trzeba
zostawić!)

Mam nadzieje, że moja wypowiedź okaże się pomocna.

---
Pozdrawiam,
Mateusz
=)