Re: Magnes zbliżony do HDD

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Fri 28 Nov 2003 - 12:03:19 MET

Użytkownik "Wojciech Kulasa" <fingolfin_at_altair.wytnijto.eu.org> napisał
w wiadomości news:2e9bsv4vhbhtlivgiprv5d5oi8rhet9lir_at_4ax.com

> Nie do konca... Ontrack bodajze takie rzeczy robi, juz kilka lat temu
> IIRC mozna bylo odzyskac dane po 7-krotnym nadpisaniu ale kosztowalo
> to kilkadziesiat tys. $ - analiza spektroskopowa czy jakos tak, nawet
> chyba na tej grupie o tym pisano. Tak wiec sposoby sa, choc na polskie
> mozliwosci finnasowe sluzb publicznych zdecydowanie nie do
> zastosowania...

Ostrożnie podchodzę do takich rewelacji, bo wiem jak jest to trudne od
strony technicznej. Prawdopodobnie wykonuje się to w ten sposób: talerze
dysku są wkładane do osobnego urządzenia, w którym cała powierzchnia
talerzy jest wielokrotnie skanowana ultraczułą głowicą. Za każdym razem
szukana jest wyłącznie "warstwa" zapisu o określonym, stałym natężeniu,
która powstaje po n-tym usunięciu danych. Następnie odczytany szum
informacyjny jest analizowany specjalnym oprogramowaniem w celu
wyszukania regularnie powtarzających się sekwencji, wskazujących na
ścieżki z danymi, a z tych ścieżek można już wyekstrahować same dane.

I teraz powstaje pytanie, którą warstwę zapisu (czytaj: które kasowanie)
można jeszcze z takiego talerza odczytać dostępną nam technologią. O ile
w starych konstrukcjach napędów dysków twardych stosowano stosunkowo
duże głowice i duże prądy zapisu (z uwagi na sporą odległość głowicy od
talerza), to w obecnych konstrukcjach parametry te zbliżają się do
fizycznej granicy czułości zastosowanego nośnika danych. Trudno mi sobie
wyobrazić, żeby można było odczytać z niego sygnały jeszcze o rząd/kilka
rzędów wielkości mniejsze........

Dlatego napisałem, że czytanie po 100 kasowaniach to czyste paranauki
;-). Jeśli ktoś dysponuje dowodami, że jest to możliwe, to chętnie się z
nimi zapoznam. W przeciwnym razie twierdzę, że jest to równie mało
prawdopodobne, jak obecność zielonych ufoludków na Marsie....

--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/