Niespodziewane zwisy kompa [dlugie]

Autor: Mec (WYTNIJTOmec78_at_o2.pl)
Data: Fri 31 Oct 2003 - 23:45:32 MET

Ponieważ nie ma to jak dobrze opisany problem, oto on:
Jest tak: sąsiad chciał żebym mu kupił jakąś kartę graficzną za
mniej-więcej 300 zł. Jako, że i mnie w ostatnich dniach zaczęła coś
nawalać wysłużona Riva TNT M64, to kupiłem dwie karty - Radeony 9000
pro, HIS-a sąsiadowi a Sapphire sobie (chciałem 9100, ale okazało się
to tylko pobożnym życzeniem). Obie karty przetestowałem u siebie na
Asusie A7V8X-X i Athlonie 2000+ przy 512 RAM-u 333 MHz noname (w
jednej kości). Odpaliłem 3dMarka 2001, kilka gier i filmów - i
wszystko było w najlepszym porządku po kilkugodzinnej pracy na każdej
z kart.
Schody zaczęły się u sąsiada, gdy zamontowałem mu grafę i wgrałem
XP-ka na czysty dysk - poprzednio miał Windows 2000 ale tak zas...any,
że on sam stwierdził, że formatujemy...
Podstawowy objaw jest taki, że komputer dość często (powiedzmy co
kilkadziesiąt minut) w pewien sposób zawiesza się. Nie ma żadnych
blue-screenów, nie ma automatycznego restartu. Po prostu robi się
czarny ekran, gaśnie monitor, nie reaguje mysz i klawiatura a
światełka od HDD i CD świecą jak oszalałe. Pomaga tylko reset. Działo
się to okazjonalnie m. in. przy:
- gmeraniu w rozdzielczościach, odświeżaniach czy Hydravision
- dalszych testach 3dMarka
- kopiowaniu plików Total Commanderem
- oglądaniu filmów
- graniu w bardziej zaawansowane gry niż pasjans czy kulki
Komunikat o błędzie niezmiennie zwala winę na sterowniki grafy. Co
robiłem dla ratowania sytuacji:
- zmiana sterów na: Catalyst 3.4 (były na płycie), 3.7 i 3.8 (na 3.8
zwisy były najczęstsze) oraz Omega bodajże 3.6 i 3.8 - wszystko
bezskutecznie
- zmieniałem kostki RAM-u (w sumie 4 różne - w tym moją)
- wsadziłem zasilacz Chieftec w miejsce Codegena
- obejrzałem wentylatory na grafie i procku, sprawdziłem napięcia -
wszystko działa, wszystko w normie
- chciałem jeszcze zmienić BIOS grafy ale żadnego za cholerę nie mogę
znaleźć w necie (na oficjalnej stronie HIS-a ani ATI nie ma) - bardzo
na to liczyłem, bo jak wgrałem nowy BIOS do mojego Sapphire'a, to
naprawdę wstąpił w niego nowy duch (wcześniej np. masakrował
wyświetlaną grafikę w kompie po uruchomieniu Worda)
Konfig sąsiada to: płyta DFI AD72-SN (chipset VIA KT266), Athlon 1.2
GHz, 256 DDR 266 oraz 2 HDD, DVD, CDRW, modem, dźwiękówka.
VIA Hyperion 4.46 wgrany, konfliktów menedżer urządzeń nie pokazuje,
wszystko działa.
Ma ktoś jakiś sensowny pomysł co z tym zrobić? Do serwisu nie ma się
przecież co pchać, bo u mnie ten HIS działał dobrze. Mojego Sapphire'a
mu nie dam bo po pierwsze był droższy o 50 zł a po drugie osiągnął on
u mnie 500 pkt. więcej w 3dMarku ;)
A może to Windows XP gryzie się z grafą lub w ogóle z tym kompem? Może
przeinstalować to wszystko na Windows 2000?
Dodam jeszcze, że poprzednia grafa sąsiada to GeForce 2 MX400 - i jak
ją na koniec wsadziłem mu w kompa zamiast Radeona to zwisy przestały
się pojawiać (tylko wydajność po byku...).
Pozdrawiam

--
Mec
mec78(at)o2.pl