Re: Skąd ściągnąć nielegalnego WinXP ?

Autor: Jacek \ (plumpixjr_at_wp.pl)
Data: Tue 23 Sep 2003 - 10:36:14 MET DST

> Ja bym to ujął tak: kradzież zawsze jest czymś złym, ale
> nie zawsze wina leży po stronie tego, kto kradnie.
> Nikt nie odpowiedział na pytanie, co ma zrobić student,
> który musi nauczyć się z książki, która jest tylko jedna
> w bibliotece, dawno nie była wznawiana, a wykładowca
> nie interesuje się tym, że studenci nie mają żadnych szans
> na legalne zdobycie materiałów z tej książki.
> Jednak większość przypadków piracenia to nie takie
> ekstremalne sytuacje, tylko po prostu rżnięcie z sieci empetrzów
> i divixów.

Najrozsądniej byłoby, aby prawo zezwalało na wykorzystywanie kopii zarówno
książek, oprogramowania itp. wyłącznie do celów edukacyjnych i poznawczych,
bez możliwości użytku komercyjnego czyli niosącego korzyści materialne lub
niematerialne (użytek własny). Jednak realizacja tego nie jest taka prosta,
ponieważ gdyby tak było, spadła by sprzedaż książek i podręczników oraz
oprogramowania, które w takiej sytuacji byłyby legalnie rozpowrzechniane w
sieci, co godzi w interesy autorów, producentów i dystrybutorów. Efektem
tego byłoby podniesienie cen celem zrekompensowania strat. Także
egzekwowanie prawa stałoby się trudne, ponieważ każdy użytkownik tłumaczył
by się, że on nie ukradł, on tylko w celach edukacyjnych. Jest to naprawdę
bardzo trudne do zrealizowania, co wcale nie oznacza, że obecny stan jest
prostym i jednoznacznym od strony prawnej.
Należy także dodać, że wiele firm wypusza oprogramowanie z licencją
specjalną dla studentów oraz szkolnictwa (nauczycieli), których cena jest
wielokrotnie mniejsza od licencji komercyjnej.
Wracając jeszcze do samej kradzieży oprogramowania. O ile jestem w stanie
zrozumieć zdesperowanego studenta, którego wręcz zmusza się do użytkowania
konkretnego oprogramowania, to już z całą pewnością nie potrafię zrozumieć
dlaczego ten sam człowiek kradnie gry, filmy, muzykę lub inne programy, bez
których może się obyć. W tym przypadku muszę Ciebie poprzeć.

Pozdrawiam
Jacek "Plumpi"