Re: RAM'y, RAM'ki

Autor: LPoD (chaker_at_pfff.irc.pl.wytnij.pfff)
Data: Sat 13 Sep 2003 - 00:38:02 MET DST

e1mo <e1mo_at_tenbit.pl> wrote:

> Jako,że przymierzam się do zmiany płyty głównej, to ma mpytanie, dotyczące
> pamięci. Otóż posiadam aktualnie 256 MB SDRAM (2x 128) DIMM. Ale sąto niby
> jakieś stare dwustronne układy, a te nowsze są jednostronne. CZy będę mógł
> je przełożyćdo płyty pod Pentium 3, czy płyty pod ten procesor wymagają
> tych układów jednostronnych. (Wtedy komputer wykryłby tylko 128 MB RAM).
> Mógłby mnie ktoś oświecić, jak to jest?

Jest dokładnie odwrotnie - o ile z jednostronnymi stare płyty mają problemy,
to jeszcze nie słyszałem, żeby komuś nie działały dwustronne na nowszych
płytach... jeśli te pamięci mają kości po obu stronach (po 4 na każdej),
lub 8 po jednej stronie, to na 99% będą działały zarówno na starych,
jak i nowych płytach. Na nowszych płytach powinny wszystkie PC133.
BTW taka ciekawostka - mam ci ja płytę na i810. Miałem też BX-a,
na której działały bez problemu 2x256MB, oczywiście dwustronne.
Po przełożeniu do tego i810 jedna z nich (kingston) działała
bez problemu, druga zaś (jakiś noname) za nic nie chciała
się odpalić... oczywiście testowałem każdą z osobna.
Tak więc wszystko zależy od chipsetu.
AFAIK kości jednostronne zaczęły być obsługiwane
przez chipsety Intela począwszy od i815, natomiast
VIA od 694X (Via Apollo Pro).