Re: wymiana akumulatorów

Autor: zgreg (zgreg_at_op.pl)
Data: Thu 11 Sep 2003 - 12:04:34 MET DST

Aleksander wrote:
> Witam
>
> Mam padniętego UPSa APC 250. Padły akumulatory. Są tam spięte szeregowo
> dwa akumulatory 6V 4,5 Ah. Moje pytanie czy mogę tam wsadzić jeden
> akumulator 12 V ale 7Ah. To że 12 V musi być to wiem ale czy większa
> ilość Ah nie zaszkodzi nic się nie popali itd., itp.

Co prawda nie jestem elektronikiem, ale z "infrastruktury"
akumulatorowej korzystam od ok. 10 lat (a i kiedys namietnie studiowalem
schematy ladowarek, bo szukalem idealnej), wiec odpowiem, ze na tyle na
ile orientuje sie w tym temacie, to bardzo zdziwilbym sie, gdyby zamiana
na wieksza pojemnosc spowodowala eksplozje, pozar itd. itp. Tym
bardziej, ze zamiana jest raczej w kierunku bezpieczniejszym, bo np. ten
sam prad teraz nie doladuje akumulatora, w przeciwnym przypadku (zamiany
na mniejsza pojemnosc) mogloby dojsc do "przeladowania", a w najgorszym
przypadku - rozerwania baterii.

Znacznie wazniejsze jest dobranie odpowiedniego rodzaju, a wiec jesli
byly to NiCd, to wstawic NiCd, jesli NiMH-y, to NiMH, jesli Li-Ion, to
analogiczny (choc watpie, bo te 6V to raczej sugeruje 5x1.2V, a wiec
NiCd lub NiMH). Co prawda NiCd i NiMH laduje sie w zasadzie tak samo
(wystarczy zwykly prostownik np. z kontrola napiecia), ale te
technologie roznie sie mozliwosciami pradowymi, zarowno podczas
ladowania, jak i rozladowania, wiec chyba lepiej jest tez dobrac ten sam
rodzaj, nawet jesli to sa NiCd lub NiMH.