Re: 3 systemy na jednym dysku ?

Autor: Sniper (sniper10000_at_f2virt.onet.pl)
Data: Tue 09 Sep 2003 - 17:25:41 MET DST

Użytkownik "roobin" napisał:

> Chce zainstalowac na jednym dysku win98, win2k oraz linux.
> Jak podzielic dysk na partycje dla tych systemow,
> w jakiej kolejnosci je instalowac i na ktorych partycjach ?

Moja wersja, w której każdy system jest zupełnie niezależny od pozostałych.

Tworzysz na dysku 3 partycje podstawowe (np. Partition Magic'em):
1. dla Win 98 (ok. 2-3 GB) FAT32 (dla mnie optimum to 4 GB)
2. dla Win 2000 (ok. 3-4 GB) FAT32/NTFS (dla mnie optimum to 4 GB)
3. dla Linuxa (ok. 3-4 GB) EXT2/3 (dla mnie optimum to 3 GB)

Jeżeli zostało ci wolne miejsce, tworzysz na niej partycję rozszerzoną z
dyskami logicznymi.
Czasami dla linuxa warto utworzyć też partycję SWAP, np. jako pierwszy dysk
logiczny partycji rozszerzonej. Jeżeli z kolei będziesz instalował
najnowszego Mandrake, to podczas instalki będziesz miał możliwość
zdecydowania, czy korzystasz z odrębnej partycji swap, czy masz ją głęboko w
nosie :)

Kolejny krok: odpalasz FDISK'a (lub inny soft) i ustawiasz flagę partycji
bootowalnej na pierwszą partycję podstawową (tą dla Win 98). Po resecie
bootujesz kompa z płyty CD lub dyskietki i instalujesz na niej Windowsa 98.
Konfigurujesz, instalujesz pierduły, itp.

Następny etap: odpalasz FDISK'a i ustawiasz flagę partycji bootowalnej na
drugą partycję podstawową. Restet i start systemu z płyty CD do Win 2000.
Instalujesz "dwutysiączkę", konfigurujesz, itd.

Ponownie FDISK, flaga na trzecią partycję pod linuxa. Reset, start systemu z
płyty bootowalnej Linuxa. Instalacja. Ważny moment to wskazanie odpowiedniej
partycji na instalację oraz podjęcie decyzji o instalacji bootloadera. Tu
możesz zdecydować, czy chcesz GRUB'a, czy np. Lilo. Jeżeli chcesz, to
sugeruję raczej GRUB'a (graficzny interfejs). I bardzo ważne, żeby
zainstalować go w MBR a nie w boot recordzie linuxowej partycji, bo będziesz
miał problem z wystartowaniem innych systemów. Osobiście odradzam jednak
instalację jakiegokolwiek bootloadera linuxowego, jeżeli twoja znajomość
linuxa jest dużo mniejsza niż Windowsa.

Jeżeli już skonfigurowałeś linuxa, czas na konfigurację bootloadera (jeśli
nie zainstalowałeś linuxowego). Odpalasz FDISK'a, ustawiasz flagę bootowalną
na pierwszą partycję podstawową. Resecik i startuje poprzednio zainstalowany
Win98. Na nim instalujesz jakiegoś bootloadera. Osobiście preferuję
znakomitego BootMagica firmy PowerQuest, choć równie dobre są
SystemCommander, XOSL, itp. Po instalacji bootloadera zostanie zapisany w
MBR kod startowy tegoż programu, a jego kluczowe elementy zostaną
umieszczone w odpowiednim katalogu na pierwszej partycji. W konfiguracji
BootMagic'a dodajesz systemy, które mają pojawiać się w menu startowym,
ustawiasz hasła dostępu i np. czas po jakim ma startować system domyślny.
Zapisujesz zmiany, restart systemu i na dzień dobry pojawia się piękne menu
z wyborem odpowiedniego systemu operacyjnego.

Jeżeli zajdzie kiedyś potrzeba reinstalacji któregoś z systemów, zrób tak:
odpal system z zainstalowanym BootMagicem. Zaznacz jako domyślny system ten,
który chcesz przeinstalować. Potwierdź przyciskiem Zastosuj. Odznacz
kwadracik BootMagic enabled i zapisz zmiany -> to spowoduje, że przy
restarcie kompa wystartuje domyślny system (ten który chcesz
przeinstalować). Nie pojawi się już menu wyboru BootMagica. Dalej już wiesz
jak postępować: wykasujesz dysk (lub sformatujesz), zainstalujesz system na
nowo. Oczywiście możesz wystartować wtedy kompa z dyskietki DOS'owej, bo
podczas pracy Windowsa nie wykasujesz przecież dysku. Po instalacji wkładasz
dyskietkę awaryjną BootMagic'a, która nadpisze MBR i poprosi cię o wskazanie
partycji, na której masz BootMagic'a.

Parę uwag:
- Bootloadera możesz instalować na partycji z dowolnym systemem, nie musi to
być Win98 (XP, 2000 również są OK)
- Bootloadera nie musisz instalować na pierwszej partycji
- Zawsze zrób dyskietkę awaryjną generowaną przez bootloadera przy
instalacji (pomoże ci w razie problemów)
- Instalacja systemów tą metodą stwarza konfortowe warunki do pracy: jeżeli
rozwalisz jeden z systemów, drugi nie na na to żadnego wpływu.
- Jeżeli na którymkolwiek etapie masz poważne wątpliwości, zastanów się
dokładnie lub spytaj znajomych. To dość poważne operacje i o utratę danych
nie trudno.
- Jeżeli robisz to pierwszy raz, pomyśl o czystym dysku, bez cennych danych.
Nie będziesz miał niespodzianek w razie gdy coś pomylisz.

Miłej zabawy.

--
Pozdrawiam,
Sniper