Re: Odp: mozliwosci sprzetowe

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Tue 02 Sep 2003 - 08:50:35 MET DST

Hi,

"Monika Szydło" wrote:

> Hej!!
> To bym sobie nieżle kupiła:-) i to za 2000:-(
> Czy może mi Pan wobec tego polecić w tej cenie jakiś dobry zestaw??

W Usenecie przyjęło się nie korzystać z form "Pan/Pani" :)

Przede wszystkim jednak: do czego ma służyć ten komputer?
Nie ma sensu bowiem składać maszyny za 4000 zł, jeśli
całkowicie wystarczy prosta biurowa maszynka za 1000 zł :)

Procesor: AMD Athlon XP 2000+

Chłodzenie: najlepiej jakby ktoś znający się na rzeczy
wybrał to, co jest dostępne w sklepie. Mi ostatnio
spodobał się miedziany GlacialTech w wersji cichej
-- jeśli będzie dostępny, warto wziąć.

Płyta główna: w zależności od tego, czy chcesz "wypasioną"
płytę dobrej klasy z możliwościami podkręcania i bajerami
(np. EPOX albo Gigabyte na chipsecie KT400A, koszt rzędu
500 zł około) czy też najprostszą płytę główną bez większych
możliwości rozbudowy i bez bajerów, ale wystarczającą do
normalnej, codziennej pracy (np. ASRock K7VT2 za 170 zł).

Pamięć: 256 MB DDR SDRAM DIMM CL 2.0, PC2100 lub PC2700.
Więcej zazwyczaj nie jest potrzebne, a jak komuś jest, to
ten ktoś będzie o tym wiedział :)

Dysk: Maxtor DiamondMax 7200 rpm, pojemność do wyboru.
40 GB zazwyczaj starcza, chyba, że masz jakieś specjalne
wymagania co do pojemności dysku. Zresztą np. wersja 80 GB
nie powinna być znacząco droższa.

Combo: odradzam. Lepiej kupić sam DVD-ROM i osobno nagry-
warkę CD-RW. DVD-ROM najlepiej jakiejś dobrej firmy
(nie poradzę nic, bo nie używam DVD-ROMów), a nagrywarkę
chyba tylko LiteOn (poniżej 200 zł, dwa lata gwarancji;
firma parszywa a napędy przeciętne, ale za te pieniądze
i przy tej gwarancji nie żal, jak padnie).

Grafika: może np. Sapphire Radeon? Swego czasu produkowali
karty dość dobrej jakości. Co do konkretnego producenta
i modelu musieliby się wypowiedzieć gracze -- mi osobiście
wystarcza Riva 128 4 MB, więc nie mam rozeznania w kartach
grafiki.

Dźwięk: najczęściej wystarcza zintegrowana karta dźwiękowa
zamontowana na płycie głównej, byle grała z przyzwoitą
jakością i bez problemów. Jeśli koniecznie chcesz coś z
przestrzennym dźwiękiem, poszukaj czegoś konkurencyjnego
względem Creative Labs, przyłączając się do bojkotu tej
firmy nie potrafiącej zaprojektować porządnego układu PCI
i napisać stabilnych sterowników.

I teraz NAJWAŻNIEJSZE:

Obudowa i zasilacz: najlepiej całość dobrego producenta, ale
można nieco zaoszczędzić kupująć (choćby "po znajomości")
samą obudowę (bez zasilacza) i osobno zasilacz Chiefteca
360 W za 170 zł (lub nawet taniej, jak się dobrze trafi).
Nie warto psuć sobie nerwów tandetą typu Codegen, Rubikon,
Deer, L&C i tak dalej (ryzykując przy okazji całością
sprzętu).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |