Re: ASUS A7V8X i dźwięk

Autor: macminer (macminer-junkout_at_polbox.com)
Data: Mon 01 Sep 2003 - 16:33:12 MET DST

Glova wrote:
> A moze jeden z Was w panelu obslugi k. dzwiekowej wlaczyl opcje Dolby
> ProLogic/ Dolby Digital?
> Wtedy plyta zacznie emulowac dzwiek na pozostale glosniki, ale IMHO to chyba
> nie ma sensu. Przeciez po to jest nagrane w stereo zeby sluchac tego w
> stereo. Co innego w filmach - wtedy ta opcja jest jak najbardziej wskazana.
>
> Wiele osob mylnie podchodzi do tematu dzwieku dookolnego. Nie po to kupujesz
> tylne efektowe zeby graly caly czas. One sa do filmow i gier, a nie do
> sluchania muzyki.

Czemu mylnie? Dolby Prologic zostało wymyślone w ten sposób, że wykrywa
przesunięcie fazowe dźwięku (widziałem kiedyś algorytm, ale z pamięci
nie napiszę). Jeśli jest - to dźwięk z przesunięciem fazowym wysyłany
jest na tylne kolumny. W praktyce oznacza to, że muzyka nagrana nawet
bez Dolby, ale zawierająca choćby niewielką ilość zarejestrowanego
"ambience" czy pogłosu zostanie poprawnie odtworzona z wykorzystaniem
przestrzeni, tj. pogłos, który naturalnie jest przesunięty pod względem
fazy będzie odtworzony w tylnich kolumnach.

Eksperymentowałem kiedyś ze wzmacniaczem Dolby Prologic i
syntezatorami/procesorami dźwięku - pomimo braku jakiegokolwiek encodera
Prologic w syntezatorze/procesorze wzmacniacz poprawnie interpretował
sygnał opóźniony.

Inna kwestia to upodobania audiofilów: wielu twierdzi, że "prawdziwy"
dźwięk jest tylko w stereo, a wszelkie dodatki przestrzenne to tylko
niepotrzebne brudzenie dźwięku. Ale, jak wiadomo audiofil różni się tym
od melomana, że meloman będzie słuchał wybitnej muzyki choćby na
kaloryferze, a audiofil może słuchać nagrania piły tarczowej, byle na
najlepszym sprzęcie.

--
macminer