Re: Jaki LCD?

Autor: Circulus Vitiosus (circulus_at_nospam.polbox.com)
Data: Fri 15 Aug 2003 - 13:41:08 MET DST

On Wed, 13 Aug 2003 14:49:44 +0200, "Kuba" wrote:

>Chcę kupić LCD 15'', ale nie bardzo wiem jakiej firmy (tak do 1500 zł). Na
>co należy zwrócić uwagę przy kupnie. Słyszałem o "martwych pikselach", czy
>jest coś na co powinienem zwrócić jeszcze uwagę.
>Zaczynam dopiero szukać czegoś widziałem Philipsy, LG, Samsungi i Nec'y
>poniżej 1500 zł, ale zdaje sobie sprawę, że to najtansze modele. Może
>IIyame? Sam nie wiem. Chce używać głowieni do pisania Word i grafika
>(głownie czarno-biała wektorowa), czy sporadycznie jakaś gierka.

Przy tych zastosowaniach nie kupowałbym LCD. Sam dużo pracuję
z tekstem, na obu typach monitorów, i smużenie ekranu LCD widoczne
przy scrollowaniu bardzo mi przeszkadza. Przy przewijaniu tekstu
(zwłaszcza jesli masz zwyczaj robic to kółkiem myszy) literki
rozmazują się tak, że zupełnie tracisz kontakt wzrokowy z dokumentem,
powoduje to zmęczenie i często ból oczu. To samo przy przewijaniu
stron www. Wszystkie monitory w podanym przez Ciebie przedziale
cenowym prezentują to zjawisko. Zwróć na to uwagę przy oglądaniu
w sklepie! Za 1500 zł możesz dostać znakomitą 17-19" CRT
i jeśli tylko mieści się na biurku, to nie rezygnuj zbyt szybko z tej
opcji.

>Stary monitor się
>rozleciał a zdrowie i miejsce na biurku są w tym przypadku dla mnie b. ważne

Miejsce i zużycie energii oczywiście przemawiają za LCD, jednak ze
zdrowiem nie jest tak jednoznacznie. Poszperaj w archiwum, było kiedyś
sporo na ten temat. W skrócie: jeśli naprawdę dużo pracujesz przed
monitorem, to wpatrywanie się godzinami w bardzo jasno świecące
jarzeniówki podświetlające matrycę może powodować ból oczu, łzawienie
i niekiedy ból głowy i inne sensacje. W niektórych monitorach (bodajże
Samsungi) użytkownicy skarżyli się, że nie można dostatecznie
zmniejszyć jaskrawości.

>Jeszcze jedna sprawa co do wejść (analogowe, czy cyfrowe)

Koniecznie cyfrowe moim zdaniem. Różnica jakości jest na tyle duża, że
warto dać te 100 zł więcej.

--
Bogdan Młynarczyk [CV]