Re: Walka z...

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Thu 07 Aug 2003 - 14:07:52 MET DST

Użytkownik "Ender" napisał:

> Chłopczyku może byś sam się dokształcił co to jest DMA

Puszczają nerwy? Wyluzuj, bo nie masz powodu, żeby się denerwować i ubliżać
innym (w dodatku w dość "uszczypliwy" sposób).

> Jeżeli system mi raportuje hdparm -dc /dev/cdrom
> DMA modes: mdma0 mdma1 *mdma2

No właśnie tutaj udowodniłeś nam wszystkim, że twój napęd pracuje tylko w
MultiWord-2! Dzięki, bo myślałem, że tylko moje LG-ki są takie prymitywne ;)

> to chyba oznacza że że sprzęt pracuje w trybie DMA.

Widać kompletnie nie zrozumiałeś o czym rozmawiali Krzysiek S. z Tomkiem P.

Przecież Krzysiek S. powtarzał kilka razy, że chodzi o UDMA-2, a nie DMA.
DMA jest obsługiwane przez wszystkie tryby począwszy od SingleWord, poprzez
MultiWord, na wszystkich odmianach Ultra DMA skończywszy i oznacza tylko i
wyłącznie przesyłanie danych pomiędzy dyskiem a pamięcią bez udziału
procesora. Jedynie tryby PIO nie wspierały DMA.

Dyskutanci dowiedli, że napędy LG pracują co najwyżej w trybi MultiWord-2
(wprowadzony wraz ze specyfikacją ATA-2). Niestety, jak się okazuje,
specyfikacja ATA-2 była wymyślona trochę naprędce przez firmy Seagate i
Western Digital bez porozumienia z wieloma innymi producentami. Stąd też
różnorodność interpretacji tego interfejsu przez różne firmy. Prawdopodobnie
to właśnie te nieścisłości są przyczyną silnego obciążenia procesora podczas
nagrywania na LG na kilku testowanych przeze mnie komputerach.

Dla ciekawostki, podam ci kilka przykładów, które powinny dać ci wiele do
zrozumienia.

Stosuję polecenie: hdparm -i /dev/cdrom (lub hdparm -i /dev/hda)

CD-ROM LG 52x:
 PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
 DMA modes: mdma0 mdma1 *mdma2

CD-RW LG 52x/24x/52x:
 PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
 DMA modes: mdma0 mdma1 *mdma2

CD-RW Lite-ON 52x/24x/52x:
 PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
 DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 *udma2

HDD IBM 120 GB:
 PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
 DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5

Widzisz różnicę? Wystarczy spojrzeć na nagrywarkę firmy Lite-ON, żeby
zobaczyć, że pracuje w dużo nowszym trybie UDMA-2, zwanym też UDMA-33.

> Jak się używa tylko windowsa i na dodatek niezbyt
> dobrze się go umie skonfigurować to się wypisuje
> takie farmazony jak ty.

LOL :)
Szkoda, że wyrażasz o innych takie opinie, jeśli sam popisałeś się brakiem
umiejętności rozumienia czytanego tekstu :(
Poza tym, gdybyś był tak wielkim specem od OS'ów, za jakiego się uważasz, to
wiedziałbyś, że linux nie zyskuje tutaj absolutnie żadnej przewagi -
wszystkie systemy wykorzystują te same inferfejsy i wszystkie odczytują dane
z napędów w ten sam sposób. Kwestia do poruszenia, to jedynie różnorodność
sterowników i odpowiedniego oprogramowania, żeby te dane odczytać. W
Windowsie identyczne informacje uzyskasz programem Intel Ultra ATA
Companion.

--
Pozdrawiam,
Sniper