Re: Stzeliła płyta w CD [OT]

Autor: Marcin Tworek (marcintworek_at_WYTNIJTOpost.pl)
Data: Tue 22 Jul 2003 - 13:55:17 MET DST

Marx napisał(a) w poscie :

> nie istnieja
> chyba ze ta 9 plytka bedzie dokladna kopia tej ktora sie rozwalila -

Ta 9 plyta musiala by byc dokladna kopia tylko w przypadku gdyby
z uszkodzonej plyty nie dalo sie NIC odzyskac.
Widac malo wiesz o mechanizmach korekcji bledow.
Wystarczy tylko troche danych nadmiarowych aby wykryc
istnienie bledu, troche wiecej aby wykryc i znalesc miejsce wystapienia
jednego bledu, jeszcze wiecej aby skorygowac dwa bledy itd...
Takie mechanizmy sa juz wbudowane w plyty CD i sprawdzaja
sie w przypadku lekkich porysowan plyty. Ale gdy ta rozleci
sie calkiem to juz zwykly naped sobie z nia nie poradzi.
Mozna ja wtedy czytac pod jakims mikroskopem elektronowym
w laboratoriach do odzysku danych ale taka zabawa duzo kosztuje.

> ale potrzebujesz jasnowidza zeby powiedzial ktora zeby ja skopiowac...

To oczywiste :-)
Wszystko zalezy od wartosci danych. Ja bym zrobil kopie wszystkich 10
plyt, gdyby byly na nich jakies zdjecia nie do odzyskania inna droga.

Pozdr,

--
Marcin Tworek
GG: 2045818