Re: chlodzenie dyskow + kurz

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Wed 02 Jul 2003 - 21:13:43 MET DST

In article <bdv31l$jv8$1_at_sunrise.pg.gda.pl>, epsilon_skasuj_at_devnull.art.pl
wrote:

> dwa pytania:
>
> 1) Mam w obudowie dwa dyski 7200 RPM (barracuda) i bardzo sie grzeja. Jakie
> sa najlepsze sposoby zeby je troche ochlodzic? Szukam jakiegos
> alternatywnego sposobu do halasliwego wiatraka. Bylbym wdzieczny za jakies
> linki czy rady, jestem zielony w tym temacie.

Ja zrobiłem tak:

http://acn.waw.pl/pawelp/dysk/

Radiator, który tam widać, zrobiłem z paska cienkiej blachy aluminiowej, na
tyle cienkiej, że dało się go wyciąć zwykłymi nożyczkami. Dysk wisi na
gumach, co widać na drugim zdjęciu. Trochę mało widać, ale komputer mam
upchnięty w szafce i nie mogę go wyciągnąć bez rozłączania kabli. Przed
przykręceniem tego radiatora posmarowałem boczne powierzchnie dysku pastą
termoprzewodzącą, bo blacha niezbyt równo przylegała.

Wiatrak, który tam widać, dołożyłem gdy zaczęły się upały i temperatura
dysku przekroczyła 40 stopni (nie za dużo, ale wolę dmuchać na zimne :)
Podłączyłem ten wiatrak na 5V przez dwie diody prostownicze, czyli na
niecałe 4V, w ogóle go nie słychać. Przy takiej pogodzie jak jest teraz
mógłbym go spokojnie odłączyć. Dodam jeszcze, że szafka z komputerem jest
normalnie zamknięta, ale nie ma tylnej ścianki.

Paweł