Re: architektura

Autor: lelec_at_poczta.onet.pl
Data: Fri 20 Jun 2003 - 09:13:27 MET DST

Użytkownik "Maniek K" <marian_koniuszko_at_poczta.fm> napisał w wiadomości
> Cześć
> Wiem, że to lamerskie pytanie ale co mi tam...
> Czy mógłby mi ktoś powiedzieć o co chodzi z tymi architekturami i386, i686
> 586... co to w ogóle jest?

heeeeeeeeeeee

jaki masz proc?

intel wymyślił kiedyś architekturę procesorów, zwaną do dziś rodziną x86

pierwszy był 8086 - (następca 8080 który miał troszkęinną architekturę)
potem 80286 czyli i286 (krótko też 186, ale nie przyjął się)
8086 1 MHz (???)
i286 (do 20 MHz)
i386 (do 40 czy 50 MHz?, magistrale troszkę szersze)
i486 (do 100 MHz, wbudowany kooporcesor)
i586 (czyli tak naprawdę Pentium I, do 233 MHz, bodajże od 166 MHz były
modele z MMX, ale nie wszystkie)
i686 to sprzęty wszystki powyżej Pentium I, czyli P II, Celeron itd
ale ze względu na różnorodność procesoró tej rodziny już nie stosuje się
tych oznaczeń. Piszemy po prostu PIV i już.

od bodajże 486 da się dczytać dokładnie model procesora z rejestruów
CR (CPUID)

Konkurencja intela (AMD, CYRIX) zaczęła stosować podobne oznaczenia, zaczęło
sięjuż od 486 (sam miałem kiedyś Cyrix C486DX2)

Rrchitektura x86 jest w zasadzie w 100% kompatybilna w dół, czyli program
napisany na 286 MUSI pójść na każdym wyższym modelu
przy czym bioroąc pod uwagę kilkusetkrotny wzrost częśtotliwości pracy
procesorów, efekty działąnia starych programó mogą być nieoczekiwane ;)

pzdr
lelec