Re: Wyciszenie i chlodzenie dysku

Autor: Wojtas (wojtas9988_at_wp.pl)
Data: Mon 16 Jun 2003 - 22:52:47 MET DST

Użytkownik "Wojtas" <wojtas9988_at_wp.pl> napisał w wiadomości
> Witam!
>
> Dzieki tej grupie wyciszylem swoj dysk, kladac go na dole obudowy na
> czterech gumkach.
> W ostatnie upaly ulepszylem poznana metode. Przykrecilem do dysku z obu
> stron aluminowe czarne radiatory.
> Temperatura spadla o 8 stopni! I to w upal.
> Jesli ktos jest zainteresowany moim pomyslem to odsylam na Allegro :)
>
> PS. To nie jest reklama, ani spam. Prawie codziennie wysylam posty na
> pl.comp.pecet , oprocz tego od miesiecy wyciszam komputer i uwazam ze moj
> pomysl jest bardzo ciekawy.
>
> Wojtek ( wojtas999 )

Chyba rozsadny opis dalem? :)

Radiatory wykonane są z aluminium pomalowanego na kolor czarny, dzięki czemu
dobrze przewodzą i wypromieniowują ciepło. Na ich spodzie przyklejona jest
bardzo miękka guma.
Zamiast przykręcać dysk do obudowy, przykręcamy z obu stron dysku radiatory
i tak przygotowany dysk kładziemy na dole obudowy. Drgania dysku tłumią
nóżki radiatorów z miękkiej gumy. Dzięki czemu obudowa nie wpada w drgania,
nie przenosi drgań dysku.
Otrzymujemy efekt w postaci znacznego wyciszenia pracy dysku.
Drugim efektem jest zapewnienie odpowiedniego chłodzenia dysku.
Radiatory odprowadzają ciepło z dysku.
Rozwiązanie jest zgodne z naturalną konwekcją powietrza:
Na dole obudowy jest najchłodniejsze powietrze.
Ogrzane powietrze unosi się i jest wyciągane z komputera poprzez wentylator
w zasilaczu lub dodatkowy wentylator obudowy.

Rozwiązanie to zastosowałem u siebie. Dysk Barracuda IV 80 GB już od dawna
leżał na gumkach na dole obudowy. Gdy był przykręcony do obudowy, był
wyraźnie słyszalny. Obudowa, mimo iż dobrej klasy (Enlight) działała jak
głośnik przenosząc drgania dysku, badź co badź 7200 rpm. Po ułożeniu dysku
na dole obudowy na gumkach dysk pracował prawie bezgłośnie. Jednak bardziej
sie grzał. Obudowa oprócz przenoszenia drgań, odprowadzała też ciepło (dysk
grzeje się najbardziej po bokach, dzięki czemu dobrze odprowadza ciepło
obudowie lub moim radiatorom). W ostatnie upały wpadłem na pomysł
przykręcenia do dysku aluminiowych radiatorów. Pomysł okazał się być wielkim
sukcesem, temperatura dysku spadła z 43 stopni do 35 stopni (w upał).

Wymiary pojedynczego radiatora to około (dl. x szer. x wys.) 148 mm x 15 mm
x 40 mm.

--
Wojtek