Re: Wielka PROŚBA: odtwarzanie się macierzy RAID10???

Autor: tbg (tbg_at_poczta.onet.pl.no-spam)
Data: Wed 11 Jun 2003 - 14:42:47 MET DST

"Toper" <toperek_at_interia.plSPAM> wrote in message
> Witam, mam pilne pytanie. Chcę postawić RAID10 (Adaptec 2200SGL -2 kanały
SCSI) na 4 dyskach i na tym linuxa. Pytanie: czy w razie awarii jednego z
dysków mogę go wymienić w trakcie pracy i czy macierz odbuduje się sama bez
restartu linuxa? Czy on będzie potrafił się zabootować po takiej operacji?

jesli kontroler, klatka i dyski sa hot swapowe to tak.

dodam jeszcze, ze w przypadku strippingu z mirroringiem awaria jednego dysku
znacznie spowolni zapis i odczyt, a w przypadku zwyklego mirrora lekko
spadnie wydajnosc odczytu

a tak generalnie to bardzo ciekawy problem, mozesz zrobic tak:

kanal A - dysk 1 - dysk 2
kanal B - dysk 3 - dysk 4

opcja 1
1+3 strip i mirror na 2 i 4
wydajnie, ale niebezpiecznie, awaria dysku nie zabija, ale awaria kanalu
wywala wszystko w cholere

opcja 2
1+2 strip i mirror na 3+4
w miare bezpiecznie, po katastrofie 1 dysku z kazdego packu macierze
przezyja, awaria kanalu nie zaszkodzi danym, bo jeden wciaz bedzie dzialal

a ja bym zrobil tak:

1+2+3 RAID 5 lub 50 + 4 dysk jako hot spare
i jest bezpiecznie, wydajnie, samo sie naprawia, a strata pojemnosci jest
identyczna jak w przypadku mirrora, no i martwic sie nie trzeba czy
konstrukcja serwera jest hot-swap czy tez nie, bo dysk hot-spare sam
przejmie role uszkodzonego, a na czas naprawy mozna na chwile shutdown
zrobic.

tbg