Re: dwa systemy i dwa dyski twarde?

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Wed 28 May 2003 - 15:05:25 MET DST

Użytkownik "Wojtek Grajewski" napisał:

> Czy jest mozliwe zeby na karzdym z dwóch dysków
> twardych był zainstalowany inny sytem (win Xp
> i win 98) i komp startowal z jednego bądź z drugiego
> poprzez wybór.

Można. Kombinacji i możliwości jest dosłownie mnóstwo.

Jeżeli w grę wchodzi Win 98 i XP to prostym rozwiązaniem jest użycie
wbudowanego w XP bootmanagera. Najprościej najpierw zainstalować Win 98 a
potem XP. Po zainstalowaniu tego drugiego, system powinien wykryć Win 98 i
dodać go do menu startowego. Jeśli tego nie zrobi, trzeba go zmusić z Panelu
Sterowania.

Oczywiście operację można również bez żadnych problemów przeprowadzić
odwrotnie (najpierw XP, potem 98). Trzeba tylko pamiętać o zmianie
kolejności bootowania dysków w BIOS'ie i ustawiania aktywnych flag partycji
we właściwych momentach. Operacja stanowczo tylko dla zaawansowanych, ale
równie prosta jak poprzednia.

Druga możliwość to wybór bootowalnych dysków z poziomu BIOS'u. Nie wymaga
żadnego bootloadera.

Trzecia możliwość, preferowana przeze mnie, to profesjonalny bootmanager. Do
najlepszych należą BootMagic i System Commander. To prawdziwe kombajny
umożliwiające zainstalowanie nawet kilkunastu systemów na jednej maszynie.
Całkiem przyzwoicie sprawdza się też Beret's System Loader. Jeżeli chcesz
postawić jeszcze linuxa, to równie dobrze działa Lilo i Grub.

Pozdrawiam,
Sniper