Re: kilka pytań o pen drive [Hama]

Autor: Grazyna (kuzynkagra_at_gazeta.pl-wytnij)
Data: Sat 24 May 2003 - 19:27:31 MET DST

radar napisał:

> hee, hee, nie wiedziałem, że są myszki na USB 2.0

Właściwie chodziło mi o to, że ta myszka ma zintegrowaną pamięć flash 64 MB,
czyli jest to taki myszo-pen ;-).

> spoko, widzę, że jesteś entuzjaską USB jak ja ;-)

Jeżeli w ogóle jestem entuzjastką czegokolwiek, to raczej wszelkiego rodzaju
instrukcji obsługi. Wiem, że to nie jest normalne ;-)), ale przejrzenie
instrukcji przed kupieniem sprzętu pozwala na przynajmniej częściowe
przesianie szumu marketingowego przez sito zdrowego rozsądku. Na przykład w
krótkim opisie wielu penów napisane jest, że są one bootowalne, a dopiero z
instrukcji obsługi wynika, że dotyczy to tylko Win98 i ME, chociaż sam pen
działa też z innymi systemami. Z ciekawością przeczytałam w instrukcji do
twojego pena, jak zrobić z niego bootowalnego ZIP-a dla XP. Trzeba najpierw
przygotować dyskietkę startową i skopiować z niej wszystkie pliki do
specjalnego katalogu, dopiero wtedy wkracza do akcji aplikacja dołączona do
pena. Przypuszczam, że taki pen będzie oznaczony w bootsektorze jako dysk
twardy, ale zgłaszać się będzie z literką A. U mnie jest tak z bootowalnymi
kartami pamięci flash, które zachowują się jak hybrydy między HDD a FDD.
Szkoda, że nie możesz tego sprawdzić, bo w Windows 2000 ten bootowalny ZIP
nie działa. Ciekawa jestem, dlaczego, skoro te systemy są tak podobne.

> już się mi zaczynają porty w kompie kończyć ;-)))

Mi się już skończyły, teraz przydałyby mi się przejściówki z FireWire na USB
;-)))
I jeszcze jedno - miałeś rację z tym formatowaniem pena w NTFS, to się
faktycznie da zrobić. Ja się po prostu bezmyślnie zasugerowałam tym, że i
aplikacje dołączane do penów, i zarządzanie dyskami, i normalne formatowanie
po kliknięciu na ikonkę pena dawały do wyboru tylko FAT i FAT32. Dzisiaj
wypróbowałam formatowanie z linii poleceń z parametrem NTFS, i wtedy XP
poinformował mnie, że mam we właściwościach dysku zmienić opcję
optymalizacji z szybkiego odłączania na lepszą wydajność. Nie rozumiem, co
cache zapisu ma z tym wspólnego, ale po tym zabiegu mogę formatować pena w
NTFS z linii poleceń i klikając prawym przyciskiem na ikonkę, tylko w
zarządzaniu dyskami w dalszym ciągu jest wylącznie FAT i FAT32. Jeśli chcesz
się zdziwić, to porównaj kopiowanie wielu małych plików, np.katalogu
Ulubione na pena sformatowanego w FAT/FAT32, a potem w NTFS - niesamowita
różnica na korzyść NTFS. Nie chcę cię już dalej zanudzać, ale jeśli coś
ciekawego odkryjesz, to rzucę się na swoją ulubioną lekturę - instrukcję
obsługi ;-))).

Pozdrawiam
Grażyna