Re: Intel TC430HX i Barracuda 40GB

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Tue 13 May 2003 - 20:40:29 MET DST

Użytkownik "Jacek" <ja_at_hotmail.com> napisał w wiadomości
> witam wszystkich
>
> jest sobie stary komputerek (P200MMX + plyta jak w temacie + HDD 2 GB)
> i dokupiono do niego Barracude 40GB. Problem w tym ze i system
> (W98SE), i BIOS widza tylko 8GB tego dysku. zadne programy w stylu
> PM nie sa w stanie zobaczyc wiecej. Dysk jest w pelni sprawny -
> sprawdzilem na swoim nowym kompie i widze cale 40GB.
> BIOS plyty wersja 1.00.06.DH0 . Na stronie producenta znalazlem
> caly piekny opis tej plyty za wyjatkiem tego, jaki najwiekszy dysk
> plyta jest w stanie wykryc :) Plyta obsluguje tylko PIO 3 i 4 -
> [...]
Tu nie chodzi o DMA, a o LBA. Więcej o ograniczeniach BIOS-ów i obsłudze
rozszerzeń Int-13h znajdziesz np. na stronie
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm.

Najlepszym wyjściem jest kupno osobnego kontrolera dysków IDE, to
rozwiąże problem całkowicie.

Innym wyjściem jest skorzystanie z programu Seagate DiscWizard, który
potrafi programowo obejść ograniczenia BIOS-u. Jednak musisz się liczyć
wówczas z możliwością utraty dostępu do dysku (bądź nawet utraty danych)
w najmniej oczekiwanych dla ciebie sytuacjach, ponadto nie ma wtedy
praktycznie możliwości korzystania z tego dysku po kupnie nowej płyty
głównej, bądź nawet po włożeniu go do komputera kolegi. Takie
rozwiązanie traktowałbym jako ostateczność.

Jest jeszcze jedno rozwiązanie, które jest proste, eleganckie, i
bezpieczne. Załóż na tym dysku partycję o wielkości dokładnie 8GB (ma
się kończyć na 1023 ścieżce) i zainstaluj na niej system. Następnie -
już spod systemu - uruchom jakiś przyzwoity program do obsługi partycji,
taki, który potrafi zobaczyć obszar dysku nieobsługiwany przez BIOS
płyty głównej, i załóż nim partycje w tym obszarze. Po restarcie
będziesz miał do nich dostęp.

Polecam ci program Paragon Partition Manager
http://www.paragon-gmbh.com/ - wersja demo potrafi tworzyć partycje i je
formatować w dowolnym systemie plików. W opcjach trzeba włączyć dostęp
do cylindrów spoza BIOS.

M.