Re: kopiowanie systemu XP

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Fri 09 May 2003 - 00:04:58 MET DST

Użytkownik "Imploder" <imploder_at_go2.pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "M G" <cod3r_at_go2.pl> napisał w wiadomości

> Moze uproszcze ... chociaz nie wiem jakbys sie staral,
> to fdisk'iem nie uczynisz nic co by moglo pomoc w zabotowaniu
> WinXP z partycji na ktora zostal on uprzednio SKOPIOWANY.
> Musi on zostac na niej po prostu zainstalowany. Istnieje co prawda
> inny sposob, ale mysle ze ghost to najlepsze rozwiazanie.

Nie do końca jest to prawda ;-).
Fdisk /mbr zapisuje w MBR dysku kod wybierający aktywną partycję i
uruchamiający umieszczony w jej bootsektorze bootmanager XP. Ten
bootmanager to nic innego, jak kilkaset bajtów kodu, zapisanych w
pierwszym sektorze tej partycji. Wystarczy więc użyć narzędzia, które
ten kod przekopiuje na partycję docelową... jeżeli korzystamy z programu
kopiującego sektory dysku (jak Ranish), a nie pliki (jak Ghost), to w
ogóle nie ma problemu, gdyż skopiowane zostaną _wszystkie_ sektory
partycji. Partycja taka będzie gotowa do uruchomienia systemu, wystarczy
tylko ustawić ją jako aktywną. Użycie Ghosta zaś to nic innego jak
najzwyklejsze przekopiowanie plików, podobne do kopiowania spod
Eksploratora Windows, z jedną jedyną różnicą: Ghost dodatkowo domyślnie
dokopiowuje zawartość bootsektora partycji.

Tak więc nie ma potrzeby _instalowania_ systemu. Natomiast do
skopiowania samego kodu bootmanagera można użyć dowolnego edytora
dyskowego, różnych specjalizowanych programików, albo narzędzia
najprostszego: Konsoli naprawczej XP znajdującej się na CD
instalacyjnym, i jej polecenia fixboot. Na dobrą sprawę oznacza to, że
można sobie skopiować wszystkie pliki XP na drugą partycję jakimś
managerem plików (abstrahuję tu od kwestii uprawnień do nich), wykonac
fixboot, i system musi wstać.

M.