Zhakowany BX...

Autor: duh666_at_wp.pl
Data: Mon 14 Apr 2003 - 10:59:35 MET DST

Taka ciekawostka...
Mam starutka juz plyte Gigabyte slot 1 na BX-ie i siedzi w niej Celeron 333
Mozliwe ustawienia magistrali dla tej płyty to 66 i 100MHz
Probowalem podkrecac procesor na 500MHZ - czyli 5x100MHZ - niestety byl
niestabilny nawet przy napieciu zasilajacym podniesionym "tasma klejaca" do
2.4V ze standardowych 2... Wkurzało mnie ze nie mam mozliwosci ustawienia
posrednich czestotliwosci magistrali czyli 76 i 83 MHz
Programik Cpu-Fsb niestety nie obsługuje umieszczonego w niej clockchipa -
generatora czestotliwosci zegarowej czyli ics9148-10 - wedlug zawartych tam
informacji uklad ten nie ma mozliwosci programowej zmiany czestotliwosci...
wiec znalazlem note katalogowa tego ukladu scalonego, zidentyfikowalem nozki
odpowiedzialne za ustawienie czestotliwosci.. okazalo sie ze aby
uzyskac "nadprogramowe" wartosci wystarczy zamiast do +3.3V podlaczyc jedna z
nozek scalaczka do GND.. sprawdzilem miernikiem i okazalo sie ze jest ona "na
twardo" podlaczona do 3.3 V Wiec bylem zmuszony do dosyc ryzykownej operacji
odlutowania tej nozki(uklad jest typu SMD z bardzo drobniutkim rastrem nozek -
zrobilem to TRANSFORMATOROWKA z cienkim drucikiem w roli grota..) i na
scalaczku przykleilem na wierzchu przelacznik.. odpalam komputer.. EUREKA :D i
juz mam 66, 75, 83 i 100... a co najsmieszniejsze da sie tez i 133.. na takiej
przedpotopowej plycie.. wystarczylby nastepny trik z nozka i switchem... tylko
czy karty PCI wytrzymaja 133/3 czyli 44.3 MHz... na 41 MHZ jeszcze chodza
(83/2) Niestety wiekowy Intel740 juz nie zniosl 83MHz na AGP.. musialem sie
przesiasc na Rive128 i wsio juz chodzi pieknie.. to teraz jeszcze rive TNT i
bedzie miodzik :)
Pozdrawiam :)
Łukasz B