Problem z doborem pamieci do IBMa

Autor: Baca (baca01_at_go2.pl)
Data: Sun 23 Mar 2003 - 01:58:13 MET

Witam!

Wiekszosc tematow poruszanych dotyczy nowego sprzetu. Moj problem jest stary
jak moj komputer:)
Kilka miesiecy temu kupilem uzywanego IBMa (desktop) P200MMX, HDD 2,4GB,
32MB RAM (2x16), karta graf. 1 megowa Cirrus Logic, 2xUSB, PS/2, 2xRS232,
CD-ROM, FDD (model tzw. 4 kieszeniowy). Jego przeznaczenie to serwer
udopstepniajacy internet oraz czasowo, komputer do pracy.
Problem jest w pamieci RAM. Chcialbym ja rozszerzyc, ale napotykam problemy
ktore przerastaja moje mozliwosci. Dowiedzialem sie, ze niektore komputery
"nie widza" innych pamieci niz wlasne (markowe lub innych producentow, w
moim przypadku atestowane przez IBMa, czyt. z nalepka IBM). Przetestowalem
juz kilka kosci 32 i 64MB no name i zadna nie byla widziana poprawnie. Raz
wykrywalo jako 8MB a raz jako 16, nigdy wiecej! Po obserwacji wywnioskowalem
ze wina mogla lezec (oprocz no pamieci typu no name) w rozmieszczeniu kosci
w pamieci. I tak jedna 64MB miala ich 4, dwie po jednej stronie i dwie po
drugiej, BIOS widzial tylko 8MB a druga pamiec 64MB miala na "pokladzie" 8
kosci i BIOS widzial juz 16MB RAMu. Mam okazje kupic okazyjnie firmowana
przez IBMa kosc 64MB SDRAM 168pin 3.3V 100MHz ale BX i znow mam dylemat czy
moj komp zobaczy pelne 64MB czy beda cyrki jak z poprzednimi. Roznica polega
na tym, ze nie mam mozliwosci przetestowania tej kosci. W instrukcji IBMa
pisze, ze maksymalnie mozna wlozyc 128MB (2x64) do gniazd 168pin 3.3V SDRAM
lub EDO RAM.

Prosze Szanownych Grupowiczow o pomoc rozwiazanie tego problemu, bo praca na
32MB jest srednio przyjemna :/

Pzdr
Baca