Re: Dlaczego bajt ma akurat 8 bitow ???????

Autor: Marcin Tworek (usenet_at_212.160.21.191)
Data: Thu 20 Mar 2003 - 01:43:35 MET

> moim skromnym zdaniem, nie jest to zadnym powodem
> podobnie jak z kazda jednostka, trzeba ja bylo pomnozyc
> lub podzielic.Ktos mial fantazje i tak sobie to wymyslil.
> To kwestia umowy, podobnie jak metr,gram,stopien celsjusza
> kelwina, farenheita,

Nie zupelnie. Pewne ograniczenia sa narzucone z gory.
Oczywiscie nie sa to super sztywne ograniczenia, ale nie stosowanie
sie do nich byloby maksymalnym utrudnianiem sobie zycia.
Jako ze w kompach stosujemy system binarny to bajt musi
byc jakas potego liczby 2. Czyli mamy 2^3=8, co daje nam
mozliwosc zakodowania 256 znakow. Gdyby za bajt uznac
2^2=4 daje mozliwosc zakodowania 16 znakow, czyli duzo
za malo, Gdyby to bylo 2^4=16, to daje to mozliwosc zakodowania
65536 znakow, czyli o wiele za duzo. Wiec 8 bitow jako
jeden bajt jest najbardziej optymalne.
Pozdr,
Marcin Tworek