Re: jak jednoznacznie wykazać, że dysk jest wadliwy ?

Autor: GolDek (wkroliko_at_go2.pl)
Data: Sat 15 Mar 2003 - 11:54:58 MET

Dnia 2003-03-14 18:25, Użytkownik plusz napisał:
> witam
>
> niedawno kupiłem dysk WD 40 GB
>
> najpierw miałem przejścia z uruchomieniem go pod starym BIOSem (upgrade
> biosu pomógł) , a teraz mam problem ze sformatowaniem tego dysku

To nie są przejścia tylko naturalna sytuacja w przypadku starszych płyt
głównych.

> instalka win2000 wiesza się przy próbie formatowania
>
> fdisk z win98 wiesza się przy próbie zapisania konfiguracji po utworzeniu
> partycji, ale partycje tworzy
>
> w WinNT można utworzyć partycję 8 GB, a dodatkowo programem BootIt można
> utworzyć partycje na pozostały miejscu i winnt je widzi

Te informacje wcale nie świadczą, że dysk jest wadliwy.

> ja sprawdzić czy ten dysk jest sprawny ?

Podpiąć do innego komputera (oczywiście pracującego stabilnie przed
podpięciem twojego dysku), wykonać formatowanie i ewntualnie
zainstalować system (jeśli wszystko pójdzie OK to będziesz miał
odpowiedź na powyższe pytanie).

> według mnie coś jest nie tak z MBR , ale szczerze mówiąc nie wiem jak to
> sprawdzić

Coś jest nie tak z hardware'm, ale niekoniecznie z dyskiem. Przyczyną
mogą być uszkodzone pamięci, uszkodzony kontroler na płycie, zasilacz a
może jeszcze coś, podałeś mało szczegółów.

> jest jeszcze jedna ciekawostka, ale to może wina systemu operacyjnego
>
> BIOS widzi 40022 MB , Win2000 widzi 38163 MB, a disk administrator w winnt
> widzi 38154 MB

Wieksza pojemność w BIOSie wynika z "innego" liczenia:
- w informatyce 1 KB = 1024 B
- "liczący inaczej" (marketingowcy) 1KB = 1000 B
Jak dojdziesz do GB to ta różnica będzie spora.
Co do windy, wielkość partycji nigdy nie jest równa wielkości dospęnego
miejsca po sformatowaniu tejże partycji.

> wszelkie wskazówki mile widziane

Wg mnie dysk raczej jest OK. Po sprawdzeniu go zabierz się za testowanie
pamięci (np. programem MemTest), ewentualnie zamień pamięć z innego
kompa. Jeśli dalej nie pomoże to pytaj.

--
Pozdr
GolDek