Re: Jaki chipset jest lepszy: nForce2 czy VIAKT400

Autor: Marek Szopinski (marek1967_at_interia.pl)
Data: Thu 27 Mar 2003 - 15:53:59 MET

Wykonałem standardowe dla moich potrzeb porównania prędkości operacji
komputera. Te same podzespoły (procesor, RAM, karta graficzna) stosowałem na
płytach z VIA i nForce. Nie pamiętam już dokładnie liczb bo publikacji
wyników testu nie miałem w planach lecz w skrajnych przypadkach obesrwowałem
różnicę do 40% na korzyść nForce. Tym skrajnym przypadkiem był transfer
dużych plików w obrębie dysku. Pamiętam też, że dla dysku IBM 60GB Vancouver
1 transfer w trybie burst wynosił na VIA ok. 50 parę GB, a na nForce2 prawie
90M. Istotne różnice zaobserwowałem w czasie renderowania grafiki w 3D Max
nie wspominając w ilości klatek na sekundę w animacjach.

W codziennej pracy te różnice są bardzo zauważalne. Word 2000 np. ładuje mi
się za pierwszym razem ładuje mi się ok. 3s (w obecności pracującego KAV).
Kolejne uruchomienia to ułamek sekundy. Komputer jest po prostu żwawszy.
Codzienna praca z nForce2 jest po prostu przyjemniejsza z uwagi na brak
denerwujących opóźnień.

Póki co znalazłem tylko trzy drobne wady tego chipsetu:
1. Wymagany jest bardzo dobry zasilacz. Wszystkie płyty jakie miałem
wyposażone w VIA pracowały cacy na danym zasilaczu, a Asus A7N8X Deluxe się
wywalał. Wymieniłem drogiego 300W Codegena (nie stosuję tych standardowych
sprzedawanych z tanimi obudowami) na Q-Tec 550W i problemy ze stabilnością
zniknęły.

2. Chipset nForce2 NA TEJ PŁYCIE powowduje 30s opóźnienie w starcie Windows
XP. Zaczyna się to dziać po zainstalowaniu sterowników do tego chipsetu. Np.
na płytach nForce2 Gigabyte nie ma tego zjawiska - może nie trafiłem na
właściwy model...

3. Sterownik mojego tabletu (Wacom 1212U) powoduje, że któryś z zasobów
płyty głównej wyświetla ( ! ). Co ciekawe odinstalowanie driver nie
przywróci działania płyty do poprzedniego stanu. Nie zaobserwowałem
natomiast żadnych ujemnych skutków tego stanu rzeczy. Nie testowałem tabletu
na innych nForce'ach 2. Nie zajmuję się zawodowo testowaniem czegokolwiek.
Jest to bardziej wiedza praktyczna nabyta podczas montowania wyższej klasy
komputerów.

--
Pozdrawiam
Marek Szopiński