Re: pomocy z dyskiem!

Autor: Adam P. (adam1p_at_interia.pl)
Data: Sat 01 Mar 2003 - 20:48:40 MET

> Mam stary komputer AMD K6 200 z bios award i dokupilam sobie dysk
> WDC 40 GB. BIOS w ogole go nie rozpoznaje i zawiesza sie przy
> wyszukiwaniu. Zworki na dysku sa dobrze wlozone i kable posprawdzane.
> Czy to mozliwe, ze nowe dyski nie wspolpracuja ze starymi plytami.
> Zasadniczo i tak chce wymienic reszte czesci, wiec nie ma dramatu,
> ale chcialam jeszcze podzialac jakis czas na starym komputerze.

Sprawdź czy na dysku jest zworka ograniczająca pojemność do 32 GB. Jeśli
jest - załóż ją i spróbój odpalić dysk. BIOS powinien widzieć wtedy dysk
jako 32 GB. Gorzej jeśli BIOS ma ograniczenie do 8 GB, wtedy jest to o wiele
bardziej skomplikowane, ale możliwe do wykonania. Trzeba ściągnąć ze strony
producenta programik o nazwie DiskManager, utworzyć nim specjalnie
spreparowaną dyskietkę z której potem wystartujesz komputer, zablokujesz tym
programem pozostałą pojemność dysku, zainstalujesz w sektorze MBR specjalny
sterownik który przed załadowaniem systemu będzie znosił blokadę. Nasuwa się
pytanie co to da ? Otóż BIOS będzie ten dysk widział jako 8 GB, bo reszta
będzie gigabajtów zablokowana, a dzięki sterownikom w sektorze MBR, zaraz
przed ładowaniem systmu reszta dysku będzie odblokowywana, dzięki czemu
system będzie widział całe 40 GB.
Sam kiedyś znosiłem podobne ograniczenia u siebie na starym kompie. Dysk
działał przy tym bez zarzutów.

W razie czego pisz na priva.

--
Pozdrawiam, Adam P.