Re: Korekcja bledow - CDR

Autor: adasiek (podolany_at_poczta.wp.pl)
Data: Sun 23 Feb 2003 - 13:53:21 MET

-=Przemek=- napisał:

>dobra ale co to daje i po co sie to stosuje?

nieco z innej strony niz napisal Piotr:

plyta CD-R jest medium analogowym; i odczytanie zera albo odczytanie
jedynki z takiej plyty jest identyfikowane przez jakis przedzial na
jakiejs osi;

     | 0 | | 1 |
---------------------------------------> ?

czyli jest analizowana informacja ktora wroci "odbita" z plyty; w
ogolnosci /co pokazal Piotr/ nie wiemy jaka jest ta informacja
/przeciez wlasnie ja odczytujemy z plyty/ ale w celu kontroli warto
wiedziec pewne reguly ktore ta informacja rzadza; dlatego w ciagu
bitow niektore bity maja specjalne znaczenie i opisuja pozostale;
wartosc tych bitow jest obliczana w momencie zapisywania na plyte, zas
drugi raz wartosci te liczy sie przy odczycie i porownoje; jesli
wartosci sie nie zgadzaja, to mozna przypuszczac ze jest blad odczytu;
i dalej korygowac;

poniewaz dane sa ukladane po okregach, to o wiele bezpieczniejsze dla
plytki jest porysowanie wzdloz promienia, niz wlasnie porysowania
okrezne, bo porysowanie okrezne oznacza znieksztalcenie wielu bitow
/np. inf. odbita od porysowanej powiechni nie trafia wcale do
czytnika, albo trafia w inny przedzial na osi/; tymczasem porysowane
wzdol promienia to jest jeszcze jakas szansa ze uszdzodzone sa tylko
niektore bity;

poza tym po natrafieniu na niezgodnosc sumy kontrolnej urzadzenie
zwykle zwalnia i proboje wielokrotnie odczytywac to samo miejsce np.
ze zmienna moca;

--
jeszcze nie wyprowadzilem sie do Wroclawia;
ale skoro caly Poznan sie tam przenosi?