Re: LCD 17 Iiyama i Belinea

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Thu 20 Feb 2003 - 10:20:54 MET

In article <b30cpa$le1$1_at_news.polbox.pl>, Matfiej wrote:

> Właśnie szukam monitora LCD 17" i nie wiem za bardzo co wybrać, rozważam dwa
> modele Belinea 101740 i Iiyama AS4314UT. Który z nich jest lepszy ?

Mam monitor Belinea 101740, dopatrzyłem się w nim wady, której nie widziałem
na początku, a teraz, gdy już zauważyłem, to mnie denerwuje. Otóż
podświetlenie nie jest równe na całym ekranie, jak ustawię małą jasność
(minimalną na jaką pozwala regulacja w monitorze i do tego zredukuję jasność
programowo na karcie graficznej), to widać takie jakby plamy i "zacieki",
oraz pionowy, jaśniejszy pasek o szerokości 1cm przez całą wysokość ekranu.
"Na pocieszenie" dodam, że inne monitory, które oglądałem przed zakupem,
były dużo gorsze, w skrajnych przypadkach (Astron) część ekranu była bardzo
jasna, a część zupełnie ciemna, prawie nieczytelna. Z drugiej strony,
matryce w notebookach nie mają tej wady, nawet takie stare, 5-letnie,
podświetlenie jest idealnie równe.

Druga wada tego mojego monitora (i wszystkich innych LCD, które widziałem),
to zbyt duża jasność, podejrzewam, że to jest robione celowo, aby ukryć wady
panela, takie, jak opisana wyżej. W całym zakresie regulacji jasności
monitora tej powyższej wady nie widać, dopiero jak zmniejszysz jasność
programowo.

Zalety: bardzo dobre kąty widzenia, zwróć na to uwagę, zwłaszcza, jak
kupujesz duży monitor. Jeśli kupisz taki, który ma 110-120 stopni w pionie,
to albo góra albo dół ekranu będą ciemniejsze, i za każdym razem jak się
trochę obsuniesz na krześle będziesz musiał kręcić ekranem, żeby obraz na
całej powierzchni był dobrze widoczny. Druga zaleta tej 101740 to dobre
kolory, które nie zmieniają się jak ruszasz głową. Gdy patrzysz na ekran pod
dużym kątem z boku, to obraz jest jaśniejszy i mniej kontrastowy, ale kolory
są w porządku.

Wbudowane głośniki możesz olać, do niczego się nie nadają, dźwięk jak z
takiego małego chińskiego radyjka za 10zł.

Monitora Iiyama nie widziałem.

Paweł