Re: Nagrywarka

Autor: KRiZBi (krizbi_at__NO4SPAM_gower.pl)
Data: Sat 14 Dec 2002 - 19:02:14 MET

Dnia Fri, 13 Dec 2002 15:32:11 +0100 Wojciech Kukon w wiadomości
<atcr33$v3$1_at_news.tpi.pl> napisał/a:

>a moze mi ktos wytlyumaczyc jakie to ma znaczenie ?
>przecierz dane sa zapisane cyfrowo na plycie czyli jest albo 0 albo 1, wiec
>jak jakosc dzwieku moze byc gorsza albo lepsza ?????
Nie zapominaj, że wszystkie procesy fizyczne są analogowe, a ich
"cyfrowość" to tylko uproszczenie możliwe przy pewnych założeniach.
Czyli może się zdarzyć taka sytuacja, że (w dużym uproszczeniu) to co
masz zapisane na płycie to juz nie 0 ale jeszesz nie 1 i to co odczyta
sobie czytnik to juz czysta ruletka :) Takie sytuacje to tak zwane
błędy zapisu/odczytu. I powstają one raczej na skutek wad w nośniku i
czynników zewnętrznych (np cząteczki kurzu), ale zła konstrukcja
mechanizmu nagrywarki też może je powodować (np na skutek powstawania
wibracji, problemów z synchronizacją obrotów itd). Poza tym zawsze
może nastąpić przekłamanie samego sygnału cyfrowego, co czasem się
zdarza (w sprzęcie powszechnego użytku średnio jeden błędny bit na
10^12 wszystkich przetworzonych). Dlatego praktycznie zawsze przy
wypalaniu płytki powstaja błędy, na szczęscie są one przeważnie
eliminowane dzieki dodatkowym danym korekcyjnym zapisywanym na płycie.
Niestety w cd audio korekcja jest słabsza niż w cd data więc takie
błędy występują na porządku dziennym i są tacy, którzy potrafią
odróżnić kopię płytki od oryginału, ale to nie ludzie - to audiofile
:)

pozdro

--
KRiZBi