pytania o pamięci

Autor: Marek Wierzbicki (marek.wierzbicki.____at_azymut.pl)
Data: Tue 10 Dec 2002 - 09:56:14 MET

Poszperałem trochę na http://www.pecet.w.pl/ i nie znalazłem odpowiedzi (w
kilku miejscach są odnośniki w przyszłości lub under construction).

Mam Pentium PRO na płycie INTELa (dwuprocesorowej, ale to nie jest żaden
serwer, tylko PC365). Są na tej płycie 4 gniazda opisane: N/B DRAM 3.3V.
Szyna FSB jest 66MHz. Nie wiem jaki tam jest chipset (nie wiem czego
szukać - na którym układzie jaki ma byc napis). Po numerze płyty u INTELa
nie mogę jej znaleźć. Z opisu na obudowie wynika, że łącznie można tam
obsadzić do 512 MB pamięci (nie wiem czy jest to górna granica, czy wtedy
gdy budowano tą płytę większych nie było). Na rozmiar gniazda są takie jak
we współczesnych komputerach (DIMMy??? - w moim Piii mam taką kość 256MB,
ale po włożeniu jej do P-PRO płyta nie ruszyła). Znalazłem sobie 2 stare
kości po 32 MB - mają scalaki po obu stronach płytki (ta moja ma scalaki
tylko po jednej stronie), wsadziłem do płyty i komputer połowicznie ruszył.
Połowicznie to znaczy wystartował, pokazał, że ma 64MB ramu (tyle co
wsadziłem) następnie zaczął testować pamięć i po 16 MB powiedział "MEMORY
SIZE ERROR". Mogę wejść do BIOSU i wystartować DOS z dyskietki. Zanim zacznę
coś dalej robić chciałbym wsadzić tam właściwe pamięci. Dawno dawno temu
wiem, że były jakieś pamięci z parzystością i bez - czy to jest problem, że
ten mój komputer źle widzi te pamięci?

Pytanie zasadnicze:
Jakich pamięci mam szukać (proszę o krótkie wyjaśnienie lub podesłanie
jakiegoś linku). Może jakaś podpowiedź na tematy: [jednostronne/dwustronne,
EDO, ECC, 66MHz, 133MHz ???]. Czy ktoś byłby na tyle wspaniałomyślny i mi
pomógł?

Marek