Re: Jaki wentylator?

Autor: Samotnik (samotnik_at_samotnia.eu.org)
Data: Fri 06 Dec 2002 - 19:26:30 MET

W artykule <qnp1vu8sfqjtum9gbhub8bip2i107srhlt_at_4ax.com> Mariusz napisał(a):
> [...]
> zaczyna mi powoli hałasować (wcześniej już go smarowałem).
> Tak w ogóle to przy okazji chciałbym wyciszyć trochę swój komputer
> (dłuższe siedzenie przy szumie jest denerwujące).
> W tym celu wyciąłem metalową osłonę obudowy wentylatora (z tyłu
> komputera). Różnicy jako takiej nie zauważyłem.
> Myślałem o kupnie cichszego wiatraka.
> W sklepie, w którym byłem, najlepszym modelem jaki mają jest Cool
> Master DAF-B82 z podwójnym łożyskiem kulkowym i czujnikiem termicznym.
> Cena znośna: 34 PLN. Dane techniczne: emisja hałasu: 26.0 dB(A),
> obroty: 1000 RPM przy 23^C ; 2500 RPM przy 45-50^C.

Trochę dużo, będzie szumiał, taką temperaturę będziesz miał już po paru
minutach po włączeniu kompa.

> Na stronie http://www.4max.com.pl/ jest urządzenie
> FAN MATE 1 czyli regulator prędkości obrotowej wentylatora.
> Umożliwia on płynną regulacje napięcia od 5 do 11 Volt dla
> wentylatorów o poborze mocy mniejszym niż 6 W.

O totototo. A najlepiej zlutować samemu
( http://strony.wp.pl/wp/krzys-iek/ ), bo w sklepach internetowych nigdy
tego nie ma na stanie (jak oni chcą ten biznes prowadzić?), a w
normalnych sklepach kosztuje w zależności od pogody 30-50 zł, co jest
nieporozumieniem.

> Waham się jednak przed zastosowaniem takiego urządzenia, bo nie chcę
> znowu "przedobrzyć" i obniżając Zalmanem obroty wentylatora spalić
> zasilacz lub co gorsze połowę sprzętu.

No to nie przedobrzyj. ;) Da się to zrobić tak, żeby nie było słychać
(no chyba, że lubisz taką ciszę, żeby W OGÓLE nie było słychać, ale
wtedy powinieneś zostać jakimś leśnikiem, a nie przy komputerach
siedzieć ;). Ja to mam od paru dni za sobą i jest super - tylko
pamiętaj, że po zwolnieniu wiatraków wyjdzie na wierzch pisk dysku, co
natychmiast likwiduje przyjemność. ;)

--
Samotnik
Michal Jeczalik Sr, http://www.samotnia.eu.org/