Re: Jak zwolnić wiatrak w zasilaczu?

Autor: SaX (saxs_at_wp.pl)
Data: Fri 22 Nov 2002 - 16:55:18 MET

Uz.ytkownik oVo napisa?:

> Ma facet racje, mnie sie 2 razy zdarzylo wlutowac szeregowo opornik,
> dokladnie wyliczony, sprawdzalem jakim napieciem jest zasilany
> wentylator, potem przy jakim napieciu chodzi cicho, mierzylem jaki
> prad pobiera, a po wlutowaniu opornika g...
> Napiecie na ukladzie wentylator + opornik bylo takie ze powinien
> ruszyc a nie ruszal.
> Trzeba pamietac ze uklad regulacji temperatury ma na wyjsciu
> tranzystorki i jak sie zmieni rezystancja obciazenia to wszystko w
> ukladzie sie zmienia i zegnaj Gienia. Prawo Ohma nie wystraczy. A w
> [...]

        OK, ja to rozumiem, ze jest sobie regulator, a elementy
zasilajace wentylator nie sa liniowe. Ale jak ktos ustali sobie przy
najmniejszym obciazeniu ( przy najmniejszych obrotach silnika ) wartosc
rezystora by zmiejszyc obroty, to przy wzroscie obciazenia (zwiekszenie
obrotow przez regulator) obroty wentylatora wzrosna (na pewno nie
proporcjonalnie).

Zgodzisz sie ze mna??

--
    __o            S A X             __o