Re: pobór mocy w laptopach

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 07 Nov 2002 - 12:42:45 MET

Hi,

Paweł Paroń wrote:

> A czemu nie może tego być w blaszaku? "Zaawansowane systemy chłodzenia" to
> po prostu rurki i blaszki, odpowiednio powyginane.

Ale w "płynnej" konstrukcji komputera PC nie ma miejsca
na _odpowiednie_ powyginanie. Jest ograniczone miejsce na
podsystem chłodzenia, do którego pasuje tylko normalny
radiator (a i tak nie zawsze). Każdy inny sposób chłodzenia
wymaga często indywidualnego podejścia.

> Ja myślę, że w masowej produkcji "sztuka jest sztuka", taki czy inny kawałek
> krzemu i plastiku kosztuje zawsze parę groszy, a cena powstaje dopiero w
> odpowiedzi na "pożądanie" danego produktu przez daną grupę klientów.

Nie do końca. Przy produkcji układów scalonych uzysk wcale
nie jest taki duży. Maksymalizuje się go przez stosowanie
wysokiego napięcia zasilania. Niskie zasilanie wytrzymują
tylko starannie selekcjonowane egzemplarze ze środka wafla,
więc trudno je uzyskać.

Do tego dochodzi jeszcze właśnie kwestia takiego ustalenia
ceny, aby producentowi procesorów opłacało się w ogóle
selekcjonowanie produkcji.

> A w ogóle piszę to, bo się wkurzyłem na swojego nowego blaszaka. Co mi po
> tych gigahercach, jak denerwuje mnie siedzenie przy nim, bo wściekle
> hałasuje, pomimo "supercichego" wiatraka Titan (badziew totalny), wyciszenia

1) można pracować z wolniejszymi komputerami, mojego K6-2 500
   prawie w ogóle nie słychać

2) chłodzenie wiatrakami też można wyciszyć -- czego przykładem
   jest właśnie choćby mój komputer

> chłodzenia wodnego. A wszystko tylko dlatego, że akceptujemy coraz gorszą
> tandetę, napalając się na pierdoły, gigaherce i gigabajty.

Nikt nie każe Ci kupować gigaherców i gigabajtów :)

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |