Kontroler zewnetrzny IDE i kilka pytań

Autor: Wojtek 'W.O.T.I.K.' Cichecki (wojtek_at_onlinesc.net_BEZ_SPAMU)
Data: Sat 30 Nov 2002 - 14:24:53 MET

Witam grupę.

Wczoraj zakupiłem dodatkowy kontroler ATA133 na PCI, co by rozładować tłok
w kompie. Jest to: Silicon Image Sil 0680 ATA133 BIOS ver. 3.0.61. W sumie
był droższy od analogicznego ATA100 o 10 PLN więc postanowiłem się
zaopatrzyć 'na zapas'.
Na płycie - ECS K7VZA 3.6a 03/15/2002 KT 133 - mam wbudowany konroler ATA
100.

Napedy podłączyłem następująco:
Kontroler na płycie (ATA 100)
P. Master - HDD WD Caviar 400EB (ATA 100) - system (40 GB)
P. Slave - pusty
S. Master - CDROM Sony CDU 5221
S. Slave - pusty
Kontroler dodatkowy (ATA 133)
P. Master - CDRW _NEC NR-7900A
P. Slave - pusty
S. Master - HDD Maxtor 3240D (ATA33) - kieszeń (3.2 GB)
S. Slave - pusty

I mam kilka pytań:

1. Kiedy dysk systemowy, podłączony jako p. master na kontrolerze, na
płycie gł. ustawię zworkami na 'master' proces przeszukiwania napędów się
zatrzymuje i cały komp 'głupieje'. Jeśli ustawię go na 'cable select'
wszystko jest ok. Czy to normalne?

2. W menedżerze urządzeń w Windowsie (XP pro) tryby pracy wyglądają
następująco:

Podstawowy kanał IDE, p. master, dysk systemowy (Caviar 40 GB ATA 100):
        Tryb transferu - DMA jeżeli dostępne
        Bieżący tryb transferu - Ultra DMA tryb 5
Pomocniczy kanał IDE, s. master, CDROM (Sony CDU 5221):
        Tryb transferu - DMA jeżeli dostępne
        Bieżący tryb transferu - Ultra DMA tryb 2

Ustawienia kontrolera dodatkowego:
Primary master - CDRW (_NEC NR 7900A):
        Current transfer mode: Multi-word DMA mode2
Secondary master - HDD (kieszeń Maxtor 3.2GB ATA33):
        Current transfer mode: Multi-word DMA mode2
Przy czym z poziomu Windowsa nie możliwości zmian trybów pracy napedów pod
niego podłączonych.

Czy powyższe tryby pracy są optymalne dla tych urządzeń? Jeśli nie to co
zmienić?

3. W Windowsie, napędy podłączone pod kontroler dodatkowy są widoczne jako
urządzenia SCSI. Czy to normalne?

4. Podczas startu systemu (w tabelce) napędy podłączone pod kontroler na
płycie (ATA100) są podazywane:
Pri. Master: LRG, ATA 100... (przed założeniem kontrolera było samo ATA100)
- dysk systemowy
Sec. Master: CDROM, ATA 33

Co oznacza to LRG przed pierwszym napędem i czy tak powinno być?

5. Nie widzę możliwości bootowania w razie podpięcia dysku systemowego pod
kontroler dodatkowy (póki co nie mam takiej potrzeby). Ustawienie jako
pierwszego urządzenia rozruchowego 'SCSI' (wyczytałem w którymś z CHIPów,
iż tak powinno być) nie powoduje rozruchu z tego dysku. Nie pomaga także
ustawienie żadnej z poniżej dostępnych opcji:
Floppy, LS120, HDD-0, SCSI, CDROM, HDD-1, HDD-2, HDD-3, ZIP 100, USB-FDD,
USB-CDROM, USB-HDD, LAN. Z części z nich jest oczywiste, iż nie da się
zabootować dysku, ale wymieniłem wszystki jakie mam - tak dla zasady ;).
Czy są jakieś inne metody zmuszenia komputera do zabootowania z dysku
podpiętego pod dodatkowy kontroler?

6. W BIOSie w sekcji 'INTEGRATED PHERIPHERIALS' ustawienia odpowiedzialne
za HDD są nast:
(...)
----- kontroler na płycie ----
IDE Prefeth Mode - Enabled
Primary Master PIO - Auto
Primary Slave PIO - Auto
Secondary Master PIO - Auto
Secondary Slave PIO - Auto

---- kontroler dodatkowy ----
Primary Master UDMA - Auto
Primary Slave UDMA - Auto
Secondary Master UDMA - Auto
Secondary Slave UDAM - Auto
(...)
IDE HDD Block Mode - Enabled

Czy sa to ustawienia optymalne?

Sorry za przydługi post ale postanowiłem od razu spytać się o wszystko
czego nie wiem, co by Wam póniej głowy ciągle nie zawracać... ;)

Pozdrawiam
Wojtek 'W.O.T.I.K.' Cichecki

--
   _/    _/  _/  _/_/_/ _/ _/  _/  #  wojtek_at_onlinesc.net_BEZ_SPAMU  #